Waarom willen we, als we weten dat we iets niet lekker vinden, het toch proeven??

Toegevoegd na 29 minuten:
vanwege reacties:
Waarom wil ik, als ik weet dat ik iets niet lekker vinden, het toch proeven??

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik iets niet lekker vind, hoef ik het ook niet te proeven, want ik weet dan blijkbaar al dat ik het niet lekker vind. Aders zou ik namelijk niet weten dat ik het niet lekker vind.

Het beste antwoord

Er zijn een paar dingen die ik echt niet lust. Eén daarvan is zuurkool. Toch proef ik het af en toe. Ik doe dat om meerdere redenen.
Soms moet je iets eerst leren eten. Olijven heb ik echt leren eten. Ik heb er wel een jaar over gedaan, maar uiteindelijk ben ik de smaak van olijven gaan waarderen.
Soms doe ik dit ook om bevestiging te krijgen dat ik het echt niet lust. Je smaak kan tenslotte veranderen.
Soms doe ik het uit beleefdheid. Iemand heeft zuurkool klaargemaakt en zegt dat ik het gegarandeerd wel lekker vind zoals zij het maakt. Ik proef het dan uit beleefdheid.
Soms ook als voorbeeld. Ik werk met jonge kinderen. Als we ze laten iets proeven, neem ik als voorbeeld ook een hapje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Omdat als je iets nog niet geproefd hebt je nog niet zeker weet of je het niet lust. Als je vermoed (of bijna zeker weet) dat je iets niet lust wil je het proeven om je gedachten te bevestigen. 'inderdaad, ik vind het vies' anders blijf je twijfelen of je het nou wel of niet lekker zult vinden.

Toegevoegd na 14 minuten:
Wanneer je het dus al een keer gegeten hebt en weet dat je het niet lekker vind kan ik het me niet voorstellen dat je het weer gaat proeven. Hooguit na een lange tijd om te kijken of je smaak misschien veranderd is. Dit gebeurt namelijk, het kan zijn dat je vroeger geen zuurkool luste en na jaren ineens wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
maar ik bedoel. Als je iets al een keer hebt gehad en het toen niet lekker vond.
Wie zegt er dan dat we dat willen? Als ik iets echt ranzig vond, ga ik het zeker niet ooit nog een keer proberen hoor!
Wellicht zou je de vraag dus ik de ik-vorm moeten stellen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nieuwschierigheid.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien vind je het moeilijk te accepteren dat je iets niet lust wat mensen in je omgeving met smaak opeten.
Het is ook een beetje vreemd dat mensen die toch veel op elkaar lijken soms zulke uiteenlopende smaken en afkeren hebben (afgezien van echte allergieën).
En soms valt het mee, zo heb ik op volwassen leeftijd mosselen leren waarderen en heb ik zelfs een keer met smaak pens (andouillet) gegeten.