Hoe slecht is het eten van beslag (bv voor een cake) nou echt?

Ik hoor wel eens dat het zo slecht is ivm de rauwe eieren en dergelijke. Anderen zeggen dat het wel meevalt. Is het nou echt slecht? Het is zo lekker :-)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
17.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wel lekker !

Het beste antwoord

In beslag gaan meestal maar een paar eieren. Van het merendeel van het beslag, maak je het baksel (bijv. de cake). Wat je van het beslag eet, is relatief, maar weinig.

In een onderzoek uitgevoerd door Wageningen Universiteit zijn eieren bemonsterd op de aanwezigheid van Salmonella. Hieruit bleek dat 1 op de 3 tot 5 duizend eieren besmet is. De kans dat je ziek wordt van Salmonella in eieren is dus vrij klein.

Een gezond mens, heeft nauwelijks last van een met salmonella besmet ei. Voor heel jonge kinderen en bejaarden is het iets gevaarlijker. Van met salmonella besmette eieren kun je diarree krijgen. Voor jonge kinderen en bejaarden bestaat dan het gevaar van uitdrogign.

Persoonlijk kan ik het niet laten om van het cakebeslag te snoepen. Ik ben er nog nooit ziek van geworden en het risico dat je een besmet ei treft is heel klein. Dus als je een gezond persoon bent en je vindt het lekker, zou ik het gewoon doen. En... als je de pech hebt dat je een keert net dat ene besmette ei tref is het ergste dat er kan gebeuren dat je wat diarree krijgt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Het is alleen slecht als er toevallig een salmonella-ei tussen zit. Die kans is niet zo groot. Alle houdbaarheidsdata hebben een ruime marge. Lekker blijven snoepen, doe ik ook...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je pech hebt en je hebt een salmonella ei te pakken, dan zal je er vast wel even kotsmisselijk van zijn.
Maar....ik ben nu 45 en heb heel wat keren in m'n leven van het beslag gesnoept.
Ik ben er nog nooit ziek of misselijk van geweest, en ook nooit een maagaandoening of wat dan ook gehad.
Dus ik blijf het doen.....het is een van de lekkerste dingen op aarde...alsof er een engeltje over je tong piest...mmmmm
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal mee eens, en goed uitgelegd ook. +1.
Als je geen salmonella-ei treft is het alleen maar slecht voor de lijn (ben dol op het aflikken van de beslagkom...., maar die calorieen he)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een klutsei is een rauw ei geklutst met wat suiker erin.
Zo vaak gegeten, nooit ziek van geworden.
Moet je eens proberen, dan proef je pas optimaal de ei smaak.
En cake beslag is lekkerder dan de cake zelf, dus???
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
cake beslag is 100 keer lekkerder dan die hele cake!
Ik moet altijd oppassen dat er nog beslag overblijft om een cake van redelijk formaat te kunnen bakken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Humor!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik ga het klutsei eens proberen :-) maar oh wee als ik er ziek van ben..dan stuur ik een mailtje, Ed :-)
In principe is het niet slecht, het enige risico loop je met beslag waar eieren door verwerkt zitten.. De reden dat het 'slecht' zou zijn is omdat er rauwe eieren in zitten, en daar kan je ziek van worden. De kans dat je ziek word is echter klein, je moet vooral oppassen als je in een risicogroep zit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je boven de tachtig of 100kg raakt is het wel af te raden.

Toegevoegd na 55 seconden:
80 jaar bedoel ik dus