Parasieten in vis?

Heb zo eens gehoord dat de vis (die net gevangen is, uit o.a. Noorwegen) vaak veel paracieten bevatten. (dunne witte wormpjes). Kunnen die ook perongeluk achterblijven bij het schoonmaken van de vis??

smakelijk... ;-)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.8K

Het beste antwoord

Rauwe vis en rauwe schelp- en schaaldieren kunnen besmet zijn met ziekmakende bacteriën (zoals de listeriabacterie en de salmonellabacterie), virussen (zoals hepatitis A en B, rotavirus, Norwalkvirus) of met gevaarlijke parasieten (zoals de haringworm Anisakis).
Omwille van het mogelijke risico op besmetting met de listeriabacterie, worden rauwe vis, schaal- en schelpdieren en zeevruchten ten zeerste afgeraden voor jonge kinderen, zwangere vrouwen, mensen met een verstoorde immuniteit (bv. HIV-patiënten) en ouderen. Zij kunnen beter ook geen voorverpakte gerookte vis eten, zoals gerookte zalm, forel, paling of makreel. Voorverpakte gerookte vis kan lang bewaard worden. Dit geeft de listeriabacterie de kans zich te vermenigvuldigen tot schadelijke hoeveelheden. Ingevroren gerookte vis is wel veilig. De bacterie kan zich onder het vriespunt namelijk niet vermenigvuldigen. De vis moet dan na het ontdooien wel direct gegeten of bereid worden.
Virale besmetting met bv. hepatitis A of B komt bij ons zelden of nooit voor. Maar wanneer u in warmere landen of landen met een slechtere hygiëne verblijft, eet u het best geen rauwe schaal- en schelpdieren of zeevruchten.
Omwille van het risico op de aanwezigheid van de haringworm, moet verse maatjesharing gedurende 24 uur worden ingevroren op een temperatuur van -20°C. Daardoor wordt de haringworm gedood. Haringworm komt ook voor in vele andere vissen, zoals kabeljauw, schelvis, makreel en zalm. In september 2007 heeft de Europese Unie dan ook beslist dat àlle vis die verkocht wordt om rauw te worden gegeten of die koud wordt gerookt, eerst gedurende 24 uur moet worden diepgevroren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Die zullen dan de vis aanvallen, maar is dat dan ook schadelijk voor ons? Elke levensvorm is opgebouwd uit eiwitten, wellicht zijn die wel heel voedzaam... Als je eens wist wat je allemaal al at, terwijl je bij god niet weet wat er allemaal mee gebeurd is en dat hoeft echt niet iets exotisch te zijn hoor, want het kan zelfs op je eigen snijplank al heel erg mis gaan, wist je dat?

Ik eet lekker een Noorse parasiet in een vis verpakt hoor...

:-))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet alleen vis maar ook de rest.
Kijk 'ns naar je eigen lichaam, waarschijnlijk heb jij ook nog wel 'n parasiet die bij je logeert. Zeker weten ook héél wat bacteriën (goeie én slechte) en wat dacht je van schimmels (weer goeie én slechte..)! Wil je écht weten hoeveel van die dingen je in je lijf hebt?