Bestaat er een formule om gegeven de eiwitten, koolhydraten en vetten het aantal calorieen te berekenen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Ja, natuurlijk kan dat. Maar in de wetenschap wordt de energie niet uitgedukt in calorie, maar in Joule (J). Er zijn wel omrekentabellen van Joule naar Calorie.

Eiwitten, koolhydraten en vetten zijn typen verbindingen. Je moet wel precies weten om welk eiwit en koolhydraat het gaat als je precies wilt berekenen hoeveel energie x gram bevat.

Je kunt namelijk van een molecuul uitrekenen wat de energetische waarde is als je de structuur van het molecuul kent. Je moet dan precies weten welke bindingen er zijn in het molecuul. Echt een rotklus (ik heb het tentamen na 3 keer gehaald ;o)

Als je vraag meer gerelateerd is over wat er in voeding zit, wordt vaak gebruik gemaakt van voedingsmiddelentabellen. Hierin is al precies uitgerekend hoeveel energie bepaalde voedingsmiddelen zitten. Dat is handig omdat veel voedingsmiddelen bestaan uit een combinatie van eiwitten, vetten en/of koolhydraten.

Toegevoegd na 12 minuten:
NB. Volgens mij worden in de praktijk wel gemiddelde waarden gebruikt. Ik kwam bijvoorbeeld onderstaand lijstje tegen (in calorieën, 1 calorie = 4,1876 joule):

1 gram vet = 9 kilo calorieen
1 gram koolhydraten = 4 kilo calorieen
1 gram eiwit = 4 kilo calorieen
1 gram alcohol = 7 kilo calorieen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

nee die bestaat niet je moet eerst weten welke stoffen in het te berekenen model zitten het zijn geen afgeleiden van elkaar .