Zie de klokhuisuitzending over het maken van hagelslag en muisjes: http://www.youtube.com/watch?v=LBV-zofp2Mo

Toegevoegd na 6 minuten:
Daarnaast geeft Venz je alle materiaal voor een hagelslagspreekbeurt: "De cacaomassa wordt gemengd met fijngemalen suiker en cacaoboter. Voor het maken van melk hagel wordt er ook nog melkpoeder aan toegevoegd. Door de suiker wordt de hagel pas echt lekker.

Het belangrijkste voor de lekkerste chocolade hagel is het mengen. Alle grondstoffen worden heel goed gemengd zodat er geen korreltjes meer te zien zijn. Het mengen van de grondstoffen gebeurt bijna helemaal automatisch. De computer rekent precies uit hoeveel van alles erin moet. Nadat alles goed gemengd is, is het chocolade-deeg klaar om er hagel van te maken. Het deeg gaat nu in een soort vermicellimachine. In deze machine zitten stalen platen met een heleboel kleine gaatjes. Het chocolade-deeg wordt nu heel hard door die gaatjes geperst. Je hebt nu eigenlijk lange chocolade-sliertjes. Door het persen wordt de chocolade heel warm. Daarom gaan de sliertjes met een lopende band in een grote koeling waar ze ook in kleine stukjes breken. Je hebt nu chocolade korrels!

Maar dit zijn nog niet de hagels zoals ze in het pak zitten. De hagel is nog niet mooi genoeg! Om de hagel er nog lekkerder uit te laten zien gaat hij naar de glansafdeling. De naam zegt het al. In grote koperen pannen die ronddraaien wordt suikerwater op de hagels gesproeid. Omdat het er lekker warm is verdampt het water in de lucht en blijft de suiker achter op de hagels. Het ronddraaien zorgt ervoor dat ieder hageltje een glanzend suikerjasje krijgt.

Nu wordt de hagel voor de laatste keer gezeefd. Alle hagels die te groot of te klein zijn worden eruit gehaald. De chocolade hagel is nu klaar om verpakt te worden. Een machine doet automatisch precies genoeg korrels in een pak."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Chocolade extruderen en dan in stukjes hakken.

Toegevoegd na 2 minuten:
Hieronder zie je dat extrusie-proces.

Toegevoegd na 6 minuten:
Ah, de eerste stap vergat ik nog: veelal worden de cacaobonen geplukt door mensen of zelfs kinderen in slaafse omstandigheden.
Koop hier uw chocolade: http://www.chocolonely.nl/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
eerst laten ze het smelten dan maken ze er sliertjes van
en dan haken ze het in stukjes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de fabriek wordt eerst een soort cacaodeeg gemaakt van gemalen cacaobonen, suiker en boter. Het deeg is nog slap en je kunt het in iedere vorm kneden die je wilt. Dat deeg gaat door een pers met gaatjes. Het deeg komt er aan de andere kant als lange slierten spaghetti uit. Die worden gedroogd, waardoor ze hard worden. Daarna laten we de slierten vallen. Ze breken dan in stukjes, die we hagelslag noemen. Zo komt het dat ze niet allemaal even lang zijn.