Is het waar dat vlees niet verteerd maar wegrot in je darmen?

En zo ja, is daarbij nog verschil tussen gaar vlees wat je hebt gegeten en bijvoorbeeld medium rare biefstuk of filet americain?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
15K

Antwoorden (4)

Vlees verteert evengoed (zo niet beter dan) als plantaardige voedingstoffen (hoe zouden vleeseters als katten overleven?). Wel spelen veel soorten bacteriën bij de afbraak een rol (dat merk je wel als je veel uien eet). Bacteriën zijn voor ons onmisbaar in de spijsvertering en alleen al in de mond hebben we zo'n 700 verschillende soorten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verteren en rotten is een verschillend woord voor hetzelfde chemische proces.

Dat het één een meer positieve klank heeft dan het ander, is iets wat je er zelf aan toekent.

Waar het om gaat is dat het voedsel omgezet wordt in iets anders, dat je lichaam de bruikbare omgezette stoffen opneemt en de onbruikbare afvoert.

En hoe je dat omzetproces dus noemt, maakt geen reet uit, om zo maar eens uit te drukken:)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen hebben een langere darm dan een echte vleeseter. Vlees wordt verteerd, maar de afvalstoffen blijven langer in het lichaam, waardoor ze gaan rotten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat doet vlees met onze gezondheid? Om te beginnen kost het het lichaam veel tijd om vlees te verteren. In vergelijking met vlees is de vertering van fruit een fluitje van een cent. Vlees en reststoffen van vlees blijven heel lang in het lichaam vóór het uitgescheiden wordt. Dit kan rotting in de darmen en darmgassen veroorzaken