Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Als ik zin heb om iets 'zoets' te eten, betekent dit dat mijn lichaam behoefte heeft aan suikers?

Heeft het voedsel waar je zin in hebt iets te maken met de voedingsstoffen die ik nodig heb?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.8K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Je krijgt geen 'zin in zoet' door een tekort aan suikers. Er is een duidelijk verschil tussen 'zin hebben in iets' en 'een lichaam wat behoefte heeft aan iets'.
Vanuit de fysiologie is het wel zo dat de mens van nature uit de voorkeur geeft aan vette en suikerrijke voedingsmiddelen.
Voor wat betreft 'zin hebben in..' zijn ook andere zintuigen belangrijk. Als we langs een snoep-of broodjeswinkel lopen, krijgen we vaak zin in die zaken door het zien en ruiken. Als we langs een cafetaria lopen, krijgen we vaak zin in patat; de geur en ook weer het zien is hier belangrijk.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het verlangen naar suiker kan o.a. verklaard worden door het gebruik van granen. Door zeer goed op bv brood te kauwen, wordt een kleine hoeveelheid enkelvoudige suikers aangemaakt, die nodig zijn voor de vertering van het zetmeel. Door onvoldoende kauwen gebeurt dit niet of te weinig en kan er een drang naar zoetigheid ontstaan.
Het kan een ook een fysieke oorzaak hebben. Als je twijfels hebt, ga naar de dokter en laat je testen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zou inderdaad kunnen zijn dat je die 'stof' nodig hebt.

Het kan ook zijn dat je zin in zoet hebt als compensatie, ofwel 'verzachting voor het ontbreken van een beloning, een goedkeuring van een ander.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat hoeft helemaal niet per se. Ik ben een zoetekauw en eet de hele dag zoete dingen, van gevulde koeken tot chocolade. En mijn lichaam heeft dat niet echt nodig.
Integendeel eigenlijk.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De behoefte aan suikers is in feite een verslaving.
Door het eten van suiker geeft ons lichaam ons een beloning door ons prettig te voelen.
Dus als we ons onprettig voelen willen we vaak zoetigheid.
Na verloop van tijd went ons lichaam aan de suikers.
Maar het lichaam wil steeds meer en krijg je trek in iets zoets, nee je hebt behoefte aan iets zoets, je voelt je slap, trillerig en onzeker.
Een schepje suiker uit de suikerpot geeft direct weer dat gevoel van voldoening.
Na verloop van tijd wil het lichaam steeds meer en is de verslaving aan suikers een feit.

Zou ook nog kunnen dat je door grote lichaamelijke inspanning een te kort aan brandstof (suiker) hebt gekregen en je daardoor een behoefte aan suiker hebt.
Ook kunnen er lichamelijke problemen zijn met je suikerspiegel, vooral bij overgewicht en veel dorst even naar de dokter.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding