Hoe komt het dat bladerdeeg na bakken zo kruimelig wordt terwijl het eerst een vlakke lap deeg was ?

Wij hebben vandaag croissantjes gemaakt
en ik vroeg me af hoe het toch komt dat bladerdeeg na het bakken zo kruimelig is
met andere woorden hoe is het toch mogelijk dat uit zo'n deeglappen zo'n kruimelig bladerdeeg onstaat

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Bladerdeeg/Korstdeeg. is een product dat bestaat uit dunne lapjes deeg. Bladerdeeg is een zogenaamd "getoerd deeg". Dit wil zeggen dat het gemaakt is door telkens een laag vet (toereerboter/toereermargarine) op een laag deeg aan te brengen, en het vervolgens te vouwen en uit te walsen. Dit wordt in bakkersjargon dan ook "toeren" genoemd Onbereid bladerdeeg is een taai deeg.
Tijdens het bakproces smelten de laagjes vetstof in het deeg. Het water uit de vetstof verdampt en veroorzaakt luchtophopingen tussen de deeglagen. De deeglagen verharden tegelijkertijd en behouden zo hun `opgeblazen` vorm. Dit geeft gebakken bladerdeeg zijn luchtig karakter.
Gebakken bladerdeeg is broos (schilfert gemakkelijk). Het is kant-en-klaar te koop in iedere supermarkt. Men kan er bijvoorbeeld appelflappen van maken. Behalve zoet gebak is bladerdeeg ook uitermate geschikt voor hartige hapjes en patés. In gerezen bladerdeeg is gist verwerkt; dit deeg wordt o.a. gebruikt voor het maken van croissants.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad.
+1

Andere antwoorden (3)

Omdat het door het bakproces droog wordt en uitzet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
omdat dan al het vocht er uitgebakken is en het dan krokant word,en daardoor makkelijk breekt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bladerdeeg moet je zien als heeeel veel verschillende laagjes, wisselend van deeg en boter. Het boter smelt en zet uit waardoor de laagjes deeg uit elkaar gaan staan.