Ik vond deze uitleg:

"Als biologische producten duurder zijn, is daar altijd een goede reden voor. Een bio-ei kost meer omdat de kip beter voer krijgt en een heel weiland tot zijn beschikking heeft. En een pak appelsap is duurder omdat de teelt van de appels veel meer aandacht vraagt, het oogsten handwerk is en de natuur soms ook wel eens een oogst laat mislukken. Maar kruidenierswaren als rijst, spaghetti, olijfolie of diepvriesgroenten bijvoorbeeld zijn niet of nauwelijks duurder dan de A-merken"

Zit natuurlijk wel wat in maar ik denk dat er ook een stukje marketing bij komt kijken.. Mensen die perse biovoer willen eten kopen het dan toch wel, maakt niet uit hoe duur..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet helemaal waar ; ik ken wel mensen die het financieel niet kunnen bolwerken als ze alles biologisch zouden kopen. Gewone groente en fruit zijn al erg duur. Natuurlijk is ook dat een keuze, maar wel een die heel erg veel en gemakkelijk gemaakt wordt.

Andere antwoorden (3)

Dat is nu juist het probleem van biologisch eten. Het meeste eten wordt op de goedkoopste manier geproduceerd. Voor wat meer geld worden kippen wat meer leefruimte gegund, en groente niet met gif besprenkeld. Dat maakt het produkt duurder.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als we nou met z'n allen besluiten om biologisch eten te gaan kopen, dan wordt het vanzelf goedkoper ;)
Voor biologisch voedsel moet vaak, maar lang niet altijd, iets meer geld betalen.
Dat heeft een goede reden: de onkruid- en ziekte bestrijding is arbeidsintensiever en de opbrengst iets lager. De biologische boer moet dus harder werken. Daarnaast krijgen dieren meer ruimte en kan er dus minder geproduceerd worden.
Je kunt het ook omdraaien en zeggen dat reguliere produkten, met name vlees en eieren, gewoon veel te goedkoop zijn waarbij dieren als produkten behandelt worden!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
geen speld tussen te krijgen, een biologische boer heeft meer uitval en dus een lagere opbrengst.
Bio is kleinschaliger, wat meer ongemakken inhoudt op het gebied van logistiek en transport.
Biolandbouw vraagt meer werk en het rendement ligt ook iets lager dan in de reguliere landbouw.
Bronnen: