Hoe komt het dat je soep bedorven is als er een onweersbui is geweest

Ik had een pan kippensoep in de koelkast staan.Na een onweersbui was de soep bedorven.Overigens niet de eerste keer dat mij dit is overkomen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
42.9K

Het beste antwoord

Ik heb wel eens horen beweren, dat wat vroeger toegeschreven werd aan de woedebuien van Wodan en Donar (ze bedierven het eten omdat ze ontevreden waren over de mensen op aarde) het raadsel door de wetenschap verklaard werd als zijnde het gevolg van de grotere hoeveelheid ozon in de lucht na een onweersbui.
Het verbaast me dat ik daar niets van terug vind in de antwoorden hierboven van (even kijken)

Toegevoegd na 2 minuten:
... een microbioloog en een metereoloog die Ruth vermeldt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

misschien omdat het onweert als het erg warm is en het daarna erg vochtig is
Ideale omstandigheden voor bacterien!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat lijkt me de enig logische verklaring .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mij ook. Plus eventueel het effect dat "als je erop gaat letten, dan zie je iets" - ook als het er niet is. +1.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een goed antwoord! De remedie is: onweer of geen onweer, warm of koud, de soep eerst geforceerd terugkoelen (in een bak koud water, al roerend, terugkoelen tot c.a. 15 gr.) en dan afgedekt in de koeling zetten. Het beste is om de soep de volgende dag weer te verhitten en het terugkoelen te herhalen. De meeste bacteriën worden gedood boven de 100gr., maar hun sporen (van sommige bact.) kunnen zich weer tot bact. ontwikkelen. Vandaar die herhaling. Het verhaal van onweer en bederf stamt nog uit de tijd dat er geen koelkasten in de woningen aanwezig waren en men hete gerechten buiten de koeling moest bewaren. Tijdens de z.g. "hondsdagen" raakten de producten door hoge temp. en hoge luchtvochtigheid snel bedorven. Geforceerd terugkoelen is dus het toverwoord voor alle gerechten die warm zijn en daarna bewaard moeten worden.
zondag
14 jaar geleden
Dat is waar, maar toch interessante informatie.
Voorafgaand aan het onweer is het de hele dag vaak al broeierig en benauwd geweest,dit is een ideale bron voor schimmels en bacterieen.
de vers gemaakte soep,zo snel mogelijk laten afkoelen,in de gootsteenbak,en met koud water vullen,deksel van de pan laten,en dan in de koelkast.
dat goed gekoelde soep ook in de koelkast bederven kan heb ik nog nooit meegemaakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarschijnlijk was de soep niet voldoende afgekoeld voordat hij in de koelkast ging. Dan kan hij inderdaad heel snel bederven. Ik geloof niet dat het onweer ermee te maken heeft. Jammer van de soep!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Deze vraag is voorgelegd aan Hermi Harmsen (medisch microbioloog). Deze concludeerde:
- luchtdruk heeft hier geen invloed op
- vochtigheid heeft hier waarschijnlijk geen invloed op
- Broeierig weer vinden bacteriën wel prettig. Er zouden meer aanwezig kunnen zijn.
- Die soep koelt met warm weer langzamer af, waardoor de bacteriën in de soep beter groeien.

Ook werd de vraag voorgelegd aan meterorloog prof. Bert Holtslag van de leerstoelgroep meteorologie en luchtkwaliteit van de Wageningen Universiteit. Ook hij denkt dat vooral de warmte de oorzaak is. En misschien, al is het volgens Holtslag onwaarschijnlijk, speelt de druk toch mee: bij lage druk kookt water al bij een lagere temperatuur. Daardoor zouden aanwezige bacteriën eenvoudiger kunnen overleven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgende keer soeppan in grote pan koud water snel laten afkoelen. Je hoort het vaken omdat soep niet snel afkoelt en er bacterien in gaan groeien en bloeien. Altijd eerst goed en zo snel mogelijk laten afkoelen daarna in de koelkast, of beter in porties invriezen.