Als je tomaten pureren zal in bv een blender, kan je dat dan invriezen?

Ik heb veel tomaten aan mijn tomaten plant, nu denk ik er over om er tomaten soep van te maken, maar de tijd nu ontbreekt en wil dat later een keer gaan ondernemen.

Nu hoorde ik dat een hele tomaat niet in te vriezen is, nu vroeg ik mezelf af als je het zal pureren kan het dan wel?

Of is er een andere manier om tomaten een tijdje goed te houden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
20.1K

Het beste antwoord

Invriezen van hele tomaten geeft een zeer matig resultaat. Was de tomaten, snijd ze stuk en kook ze met zeer weinig of geen water gaar. Naar wens door een zeef of passevite draaien. Kook daarna eventueel het sap verder in. In gekookt sap of puree vraagt minder ruimte. Het sap of de puree zo snel mogelijk afkoelen en in goed sluitende doosjes gieten. Deze mogen niet helemaal worden gevuld, omdat ze bij het invriezen uitzetten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

ik denk dat het wel kan.
een hele tomaat kan je niet invriezen omdat je na het ontdooien pulp overhoudt, maar als je er al pulp van hebt gemaakt kan er weinig fout gaan lijkt me.
14 jaar geleden
alle voorwerpen kan je in laten vriezen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ontvel de tomaten en dan vries ik ze in hun geheel in. Kan je prima soep van maken en hoef je niet te blenderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit kan, maar voor je ze pureert kun je ze het beste even onderdompelen in heet water. Het velletje valt er dan meestal vanzelf af, anders kun je het er nu makkelijk afhalen. Als je alle tomaten op deze wijze ontvelt hebt, kun je ze pureren met de blender. Daarna in diepvriesbakjes doen en in de vriezer zetten. Je hebt nu een prima basis voor tomatensoep of tomatensaus.