Is het ongezond om knakworsten met blik en al op te warmen?

Ik heb altijd de gewoonte om knakworsten met blik en al op een gasbrandertje te zetten als ik aan het kamperen ben (dat scheelt weer een pannetje afwassen). Met soep doe ik het trouwens ook.

Nou heb ik wel eens gehoord dat dit slecht voor je zou kunnen zijn omdat tijdens het verwarmen iets uit het blikje in de soep/knakworst zou komen. Weet iemand of dit waar is (en zoja wat er dan precies uit het blik in je eten terecht komt?)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
25.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mischien is dit een idee???
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je een roker of drinker bent, maak je dan maar geen zorgen... Zeker is één sigaret al vele malen giftiger. Een paar biertjes waarschijnlijk ook wel.

Het beste antwoord

Geen zorgen, hier is niets mis mee. Of het blik nu aan de binnenkant gecoat is met een kunststof laag (vooral voor zure voedingsmiddelen) of tin, het kan tegen de warmte.

Dat moet ook wel, voedsel in blik wordt door middel van hitte (in stoomketels) gesteriliseerd als het al *in* het blik zit. In vergelijking met de sterilisatie, stelt jouw gasbrandertje waarmee je het eten hoogstens nét aan de kook brengt niets voor. De laag aan de binnenkant kan daar prima tegen, en je krijgt er niets raars van binnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Behalve het "raars" in de knakworsten zelf dan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haha, dat wel natuurlijk. Maar dát moet GeenNaam helemaal zelf weten!

Andere antwoorden (3)

Nee, dat is niet gevaarlijk. Het blikje is gemaakt van staal en een dun laagje tin aan de binnenzijde.
Door het vocht in het blikje komt de temperatuur niet in de buurt van een kritische grens van de materialen.
Zelfs al je het zou laten koken, maar je weet waarschijnlijk wel hoe je knakworsten er dan uitzien ;)

Toegevoegd na 31 minuten:
BTW: Ik doe het al zo mijn hele leven, en ik voel me prima :)
AWM
14 jaar geleden
In veel blikjes zit een laklaagje wat toch resten achter kan laten bij verwarming van het blikje wat WEL ongezond is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Bron?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het blik wordt sowieso verwarmt als het voedsel erin zit, wenwes. Zo wordt de inhoud namelijk gesteriliseert, waardoor het lang houdbaar is. Ik denk dat deze mythe nog bestaat uit de tijd dat blikken gesoldeerd werden met lood, wat wél een materiaal is dat je liever niet binnenkrijgt. Maar dat is toch echt al even geleden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
GesteriliseerD... Het is al laat...
Nee hoor, zijn allemaal broodje aap verhalen.

Je kan het blikje ook voor de volgnede ochtend bewaren om daar je water voor koffie of thee in te koken.