parmezaans wil zeggen volgens parmezaans recept dus het kan op die manier ook in lutjebroek gemaakt worden.

Parma zegt iets over het rund, die moet uit Parma komen of althans daar zijn geslacht. Vandaar Parmaham.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat ze zoveel mogelijk de vertaling vanuit het italiaans hebben aangehouden:
Parmaham = Prosciuto di Parma
Parmezaanse kaas = Formaggio parmigiano
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een kenner dus? +1
Beide bovenstaande antwoorden geven dezelfde - juiste - info. In het eerste geval geeft het voorvoegsel de plaats van herkomst, in het tweede de bereidingswijze. In het Nederlands doen we het ook : Goudse Kaas kan overal gemaakt worden buiten Gouda, Beemsterkaas niet. Dat is in feite gewoon Goudse kaas uit de Beemster.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat een verschrikkelijk slechte uitleg... Binnen de kaders van wetgeving zegt de naam weldegelijk iets over de streek waar het vandaan moet komen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt in het geval van bijvoorbeeld Champagne, en ik denk ook de Parmaham, en nog veel meer streekgebonden produkten. Maar daar ging het hier niet over. Het ging hier over het verschil in voorvoegsels ; zie de vraag.
Als Parmaham (een beschermde merknaam) volgens een bepaald procédé gewoon overal gemaakt mocht worden, zou het Parmezaanse Ham heten. Nu heeft de meestal op ongeveer gelijke wijze gemaakte ham overal een andere naam.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus? Wat wil je hiermee nu zeggen? Dat de Goudse kaas weldegelijk uit Gouda en omgeving komt? Net zoals dat de Beemsterkaas uit Beemster komt? De Old Amsterdammer uit Amsterdam?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, Goudse kaas is juist een bereidingswijze (anders dan bijvoorbeeld Leerdammer), Beemsterkaas is een (bescherme) merknaam van een bepaald type Goudse kaas. Old Amsterdam is bij mijn weten ook een merk, maar of het ook daadwerkelijk in Amsterdam gemaakt wordt, weet ik niet. Dat is trouwens ook Goudse kaas.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een aantal jaar geleden wilde men wel 'Goudse kaas' als merknaam voor kaas die uit Gouda kwam vastleggen, maar dat heeft men (EU?) afgewezen. Waarschijnlijk omdat Goudse kaas een kaassoort kenmerkt die de bereidingswijze kenmerkt en niet de plaats waar het (oorspronkelijk) vandaan komt.
Als op de verpakking staat dat iets uit Parma komt dan moet het binnen de kaders van de wetgeving ook uit Parma komen. Zo gauw dit lutjebroek is mag het geen Parmaham en geen Parmezaansekaas heten...

Net zoals de Champagne ook alleen maar uit de Champagne mag komen en niet in een achterafschuurtje in Ool geproduceerd mag worden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zegt niets over de herkomst van het bijvoeglijk naamwoord ; Parmaham uit Parma spreekt voor zich ; dat moet dus uit Parma komen, en daar zijn inderdaad wettelijke bepalingen voor die de merknaam beschermen. Dat geldt voor veel streekprodukten, maar niet eens voor alle.
Champagne mag alleen uit Champagne komen, komt het uit een schuurtje in Ool dan mag het geen champagne heten, maar wel bijvoorbeeld vin champagnoise.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zelfs dan mag het geen 'vin champagnoise' heten. Elke verwijzing naar de Champagne mag niet binnen de wettelijke kaders...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan zijn ze daar in Champagne blijkbaar erg overgevoelig voor concurrentie, en zijn de regels erg scherp gesteld. Ach, Sekt is ook prima, of desnoods mousserende wijn. De smaak verschilt minder dan de prijs ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen wijnkenner Marleen?
Feta hoeft niet uit Griekenland te komen. Wat te denken van Turkije ? Bovendien wordt er in Denemarken ook Feta gemaakt (van koeienmelk gedverd.) Het land van herkomst moet dan wel vermeld worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Let wel op dat als je "van Parma" heb, dat ze hier 2 dingen mee kunnen bedoelen:
1. Parma is een provincie in Italie
2. Parma is de hoofdstad van de provincie Parma Het is dus niet altijd gezegd dat Parmaham uit de stad Parma komt, maar dat het uit de provincie Parma komt en dan wordt het gebied waar deze Parmaham vandaan komt ineens veel groter. De meeste en beste Parmaham komt namelijk uit Langhirano (PR). PS: een inwoner van Parma is een Parmigiano
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb gezegd dat de Parmaham uit Parma moet komen. En dat dit een bepaald gebied/provincie is had ik zelf al bedacht...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alleen fetakaas die in Griekenland is geproduceerd, mag die naam ook daadwerkelijk dragen. Feta wordt erkend door de Europese Unie als een traditioneel Grieks product met Beschermde Oorsprongsbenaming.
Parmaham is ook een beschermde naam en mag alleen in de provincie Parma gemaakt worden.
Parmezaanse kaas is een soort kaas die oorspronkelijk uit Italië komt, uit de omgeving van Parma.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Starbless
Mijn reactie was als aanvulling bedoeld, niet om je op de vingers te tikken. Ben het verder helemaal met je eens. Ook daarom worden wijn en champagne (spumante) die uit een bepaald gebied komen, aangeduid met DOC (Denominazione d'origine controllato = Gebied van herkomst verzekerd). +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben ook heel erg blij dat mijn favoriete Dolce San Giorgio Bianco het DOC stempel heeft...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Liefhebber van goede witte wijn dus. Je moet een een Corvo bianco proberen (secco/droog). Als je hem hier weet te vinden, moet je even doorgeven waar, kan ik ze ook bestellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vooral een liefhebber van zoet. Maar deze is zo perfect uitgebalanceerd. Zal meneer Marcel zondag weer eens vragen als ik weer in Cave du Vin ben...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ken die San Giorgio (Breganza???), vind ik ook wel lekker, maar de witte wijn moet voor mij niet al te zoet zijn. Mag wel prosecco zijn. Maar je hebt een goed smaak.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geloof het wel ja... San Giorgio heeft trouwens ook een prachtige rosé. Erg droog maar zo perfect gemaakt. Maar de Dolce van San Giorgio is ook wel mierzoet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat moet deze zijn, denk ik: http://www.cantinabreganze.it/vini.aspx?id=72&tipo=4 Klinkt wel lekker als ik de omschrijving lees
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn Italiaans is ongeveer net zo goed als jouw verweggistaans:S Maar aan het etiket te zien moet die het wel zijn...