Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat zit er in een kroket en een frikandel?

Je hoort wel eens de wildste ''indianen'' verhalen over wat er allemaal wel niet in dat snackbar voer zou zitten maar wat zit er nou eigenlijk precies in?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5K
AWM
14 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/frikadel.1258,
dan hebben we de frika(n)del alvast gehad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat wil je niet weten...

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Paardendarmen, varkensstaarten, en koeienogen. Dat zijn de spannende ingrediënten van onze oer Hollandse frikandel. Althans, volgens hardnekkige geruchten.
In werkelijkheid valt het horrorgehalte van de snack, die dit jaar vijftig jaar oud wordt, reuze mee. De frikandel bevat kippen-varkens en paardenvlees. De belangrijkste andere ingrediënten: water, paneermeel en kruiden. Maar waar komen die vreemde geruchten vandaan? Een bekende snackfabrikant vermoedt dat ze zijn verzonnen door ambachtelijke slagers. Want die zouden bang zijn geweest voor de opkomende concurrentie.
(Lees meer...)
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goeie reaktie en toch een beetje spannend +1

Andere antwoorden (3)

Alles wat niet in de andere producten verwerkt zit. Volgens mij gaat er niet veel verloren van bijvoorbeeld een koe. Alles heeft of krijgt wel een nut/toepassing.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zou zelf eens een groothandel daarin op kunnen bellen en vragen wat er allemaal in zit..

Doe ik zelf ook wel een als het over een product gaat.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Frikandel:"

Er werd wel eens gesuggereerd dat er van alles en nog wat in een frikandel zou zitten: slachtafval, uiers, koeienogen en vet. Industriële producenten moeten daar echter niets van weten. In de moderne frikandel vindt men kippenvlees dat achterbleef op het karkas na het fileren (40 %), ook wel separatorvlees genoemd, 25% is varkensvlees; sommige producenten voegen voor de smaak nog circa 5% paardenvlees toe. De rest is water, paneermeel, bindmiddel, kruiden, uien en smaakversterkers. Ook bestaan speciale kipfrikandellen die tot wel 80% kippenvlees en geen varkensvlees bevatten.

Kroket:

4 dl water,250 gram soepvlees, 2 soepbouillon tabletjes,1 kruidenbuiltje voor vleesbouillon,35 gram boter, 35 gram bloem,zout,peper,150 gram panneermeel, 1 ei
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het is : frikadel niet frikandel..........(hahah hoe meer ik btw naar het woord kijk en hardop lees hoe minder het woord voor me betekent..........
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je hebt frikadellen uit Duitsland, dat zijn een soort grote platte gehaktballen en frikandellen uit Nederland die worsten van ongeveer 18 cm
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
 fri·kan·del de; v(m) -len gefrituurd worstje (van Dale)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ach zit er geen uiers in, nou zeg, nu wil ik geen frikandel meer hoor!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet niet waarom er -1 is gegeven maar ik vind het een duidelijk antwoord, dus een +1 van mij ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haha dankje! Staat in het van Dale nou dat het wel Frikandel is?:O Volgens mij heeft dan iemand anders het fout;)

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding