Waarom zit er zoveel suiker in eten als het helemaal niet zo goed voor je is om zoveel suiker te eten?

Toegevoegd na 21 minuten:
Ik snap dat suiker in snoep zit en dat soort dingen maar waarom zit het in bijvoorbeeld de onderstaande dingen?

beschuit
jam
sandwichspread
ketjap
1000 island dressing
ketchup
pitabroodjes
oplosthee (Zonatura)
bouillonblokjes
chilisaus (voor op loempia)
crackers
seroendeng (pindastukjes met kokos)
poederzakjes chocolademelk
tamarindepasta
vissaus
sushi seasoning
mirin (Japanse rijstwijn)

bron: http://suikerwijzer.nl/alle-producten-waar-suiker-in-zit-het-huis-uit/

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja, dat valt me ook op. Overal wordt suiker bijgestopt. Wil ik een potje of blikje mais kopen, lees ik dat er suiker toegevoegd is. Hetzelfde met witte bonen in tomatensaus en nog veel meer dingen. Ik dacht altijd dat ik alleen suiker binnenkreeg door het in m'n koffie te doen, maar blijkbaar toch niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De eerste verslaving van de mens (baby) is vet en suiker.
Moedermelk

Het beste antwoord

Ik vind het heel jammer want als ik zelf dressings of andere hartige dingen maak dan doe ik er nooit suiker in en vind ik het veel lekkerder. Daarom koop ik het liefst geen pakjes.
Maar ik zie soms recepten (bij smulweb.nl bijv.) voor brood(dus gewoon brrod, geen suikerbrood ofzo) waarin wordt vermeld wat suiker toe te voegen. Dat snap ik niet. Suiker als je hartig wil eten.
Ik heb eens geprobeert (kristal)suikerloos te eten. Dan eet je niet veel anders dan fruit (veel suiker overigens maar natuurlijk dus blijkbaar gezond maar niet te veel), groente, noten, zaden en granen. Oh, en vlees ( aardappelen en rijst ezo. noem ik even voor het gemak groente). Moeilijk vol te houden want je moet elk ding dat gemaakt is door iemand anders bestuderen.
Ketchup, beschuit en jam zijn heel zoet dus dat is een kwestie van gewenning (zo smaakt dat nou eenmaal, als je dat lekker vind). Sommigen doen zelf suiker in de worteltjes, snap ik ook niet.
Het suiker in asiatisch eten is vaak palmsuiker, geen idee of dat gezonder is maar het is in ieder geval natuurlijk bruin en dus niet chemisch gebleekt zoals kristalsuiker.

Toegevoegd na 2 minuten:
Vergeet niet de grote hoeveelheid zout in producten. In frisdrank bijvoorbeeld. Ook niet echt gezond te noemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Om het lekkerder te maken, net zo als zoveel andere stoffen die niet goed voor je zijn!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat ligt er natuurlijk net aan wat je eet. Er zijn zoveel etenswaren waar niet veel suiker in zit. Daarnaast is suiker ook gewoon nodig, dus suiker is niet per definitie slecht. Kijk, als je in je thee bewijs van spreken 5 scheppen suiker erbij doet, dan zal dat niet echt best zijn. Maar als je gewoon gevarieerd eten en af en toe eens een lekkernij eet is er geen enkel probleem.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat het voor de industrie een goedkope (want door de EU gesubsidieerde) smaakmaker is.

By the way, als je nu kristalsuiker zou uitvinden en in de VS zou willen verkopen, dan zou het niet door de voedselveiligheidstesten van de FDA komen vanwege de giftigheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Teveel vet is niet goed, maar vet geeft wel smaak aan produkten. Door minder vet worden sommige produkten minder lekker, om dat te compenseren wordt er suiker toegevoegd.

Dat geldt natuurlijk niet voor alle produkten, maar wel voor veel en daarom vind je in soms suiker in produkten waar het eigenlijk niet in hoort te zitten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zit gewoon gif in jouw eten, maar omdat het zo makkelijk is of een economisch/commerciel voordeel heeft voor de fabrikant doen ze dat rustig, wetende dat dat zo is. Niet alleen suiker of rookwaren, maar transvet is ook zo iets. In Amerika is transvet verboden, omdat het aantoonbaar ziek maakt. Hier in Nederland weten ze dat ook wel, maar ze wegen eerdergenoemde belangen zwaarder. Wie zijn 'ze'? bedrijfsleven en overheid. Hand in hand kamaraden!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Suikers voegen ze toe om er een zogenaamde lekkere smaak aan te maken, net zoals zout.

Zeker is overmatig gebruik van suikers ongezond....in bepaalde landen voegen ze veel minder suikers toe...daar willen ze in Nederland ook meer op gaan letten.

Als wij veel minders suikers eten dan wennen we daar wel weer aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
om eten en drinken zoeter te maken, ik lust echt geen thee en koffie zonder suiker en melk. dus suiker is in heel veel opzichten een smaakmaker die vele smaken beter maakt, al is dat natuurlijk niet gezond voor je lijf en tanden niet te vergeten. Taart of ijs zonder suiker zou ook bijna niet te eten zijn als je het niet gewend bent, en dat zijn wij wel in europa.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel simpel! Omdat het lekker is voor de consument en dus verkoopt. Vanuit commercieel oogpunt dus.