Waarom smaakt eten/drinken anders als het een aparte kleur heeft?

Het schijnt dat als je eten/drinken een andere kleur geeft dan dat het normaal zou hebben. Het ook anders gaat smaken. Bijv. paarse bloemkool of blauwe cola. Hoe komt dat dan? Want aan de smaakstoffen veranderd verder niks

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.5K

Het beste antwoord

Het zit zuiver tussen je oren. A -Kleur heeft veel invloed op het eten. We zijn er aan gewend dat ons eten een bepaalde kleur heeft. Vaak vinden kinderen eten dat groen is minder lekker dan met een rode kleur. Groente is vaak groen en zoet fruit vaak rood!

Uit een Deens experiment blijkt dat mensen water met een andere kleur ook anders vinden smaken. Ze kregen water te drinken uit een aantal doorschijnende bakken die elke met een andere kleur licht werden beschenen. Het rode water vond de meerderheid wrang smaken, het gele water zoeter en het groene water zachter.
Aan alle bekende voedingsmiddelen zit een bepaalde kleur, ga je die veranderen, gaan de mensen een link leggen tussen een kleur, en een bepaalde smaak.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Blijkbaar veranderd er toch het één en ander aan de smaakstoffen want hoe wil je het anders smaken dan verklaren?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat je bij het proeven ook andere zintuigen gebruikt, zoals reuk- en gezichtsvermogen. Als je tijdens het eten je neus dichthoudt, heb je veel minder smaak.
Als je ogen blauwe cola zien, beïnvloedt dat ook je smaak, alleen zit dat dan 'tussen de oren'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik was ooit in Amerika op Saint Patrick's Day. In alle kroegen hadden ze bier in de kleur van Dubro, en het smaakte echt heel gewoon naar bier, maar voor die eerste slok heb ik toch maar even m'n ogen dichtgedaan....
Puur psychologisch. In de mens zit ingebakken dat bepaalde kleuren giftig zijn of dat bepaald voedsel bij sterke kleurafwijkingen niet goed is.
En als je iemand een blinddoek voordoet, dan smaakt het niet meer anders.
Heb ooit een TV-programma gezien waarin ze mensen blauwe biefstukken voorzetten, was wel lachen.
AWM
14 jaar geleden
Omdat je ook met je ogen en neus eet. Alhoewel de smaak natuurlijk niet veranderd, maar je denkt dat de smaak veranderd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb zelf zo'n test gedaan bij de hogeschool in Delft,
met gekleurde mayonaise , groen en roze.
de smaak was helemaal hetzelfde, je voelt alleen een bepalde weerstand om iets te eten met een andere kleur als je gewend bent
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe voedsel eruit ziet, met name de kleur, is op zich niet van invloed op de smaak, maar wel van invloed op onze waarneming ervan. Voedsel met een kleur die afwijkt van wat wij verwachten, vinden wij minder aantrekkelijk.

Kleur en smaak van voedsel staan niet op zichzelf. Ze zijn nauw met elkaar en met het product verbonden.

Sinaasappelsap dient oranjegeel te zijn, spinazie groen. Als er afwijkingen optreden in deze patronen, gaat de consument twijfelen. Heb ik het wel goed gezien? En is het wel eet- of drinkbaar? Zo komt een bord paarse spinazie wonderlijk over.
En een tomaat? Die behoort rood te zijn. Groen staat bij een tomaat voor onrijp en dan kun je hem beter niet eten.

Een boek dat gaat over dit onderwerp, is:
Titel: Tussen neus & lippen : het hoe en waarom van geur en smaak / Jojanneke Claassen Met lit. opg
ISBN: 90-5121-375-1

Indien bovenstaande titel niet in de plaatselijke bibliotheek aanwezig is, kunt u via het interbibliothecaire leenverkeer deze titel aanvragen. Informeer voor de kosten bij uw eigen bibliotheek.

(RJ)