Waarom is overmatig gebruik van gember gevaarlijk?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
44K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
En wanneer zou dan sprake zijn van overmatig gebruik:
5 knollen gember per dag of zo.
Overmatig gebruik gevaarlijk?
Dit geldt voor vrijwel alle voedingsmiddelen.
Feitelijk een wat domme stelling.
Gebruik je gezond verstand
en eet gewoon alles met mate.

Het beste antwoord

Dat is niet voorbehouden aan gember.
Letterlijk is het overmatig gebruik van alles gevaarlijk.
Zelfs water.

Toegevoegd na 12 minuten:
Even specifiek over gember: Een overdosis veroorzaakt
slaperigheid, verwardheid, duizeligheid en een onregelmatige hartslag.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat wilde ik ook net schrijven... +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat versta je dan onder een overdosis?
AWM
14 jaar geleden
Als je slaperig, verward, duizelig wordt en/of een onregelmatige hartslag krijgt dan was het teveel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oke ik ben echt verslaafd aan gember thee en gember bolletjes en alles wat maar gember bevat. :P
AWM
14 jaar geleden
Als je nergens last van hebt, dan eet je er niet teveel van.
Er zijn geen langetermijnverschijnselen bekend.

Andere antwoorden (3)

Gember is heel gezond en kan in veel gerechten en dranken een gunstige werking hebben om je gestel. Er zijn tal van huismiddeltjes waarin gember verwerkt zit tegen allerlei kwaatjes. (ik gebruik het zelf altijd tegen keelpijn en als ik grieperig ben). Ook kan het een gunstige werking hebben op het maag-darm kanaal, echter bij verkeerd gebruik of overmatig gebruik kan je lichaam anders reageren op gember en kun je last krijgen van de hierboven genoemde verschijnselen. Ook kan je maag-darm kanaal verkeerd reageren en kun je vreselijke diarree krijgen en overmatig gaan zweten, dit kan zo snel gaan dat je lichaam de vochtproductie niet snel genoeg aangevoerd krijgt en je dus uitdrogingsverschijnselen krijgt. Kan dus gevaarlijk zijn!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat overmatig betekend te veel. Een te veel aan een bepaald iets is per definitie fout omdat het wordt te dat aan geeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gember
Zingiber Officinale / Chinees: Shen jiang

Medische eigenschappen;
De wortel werkt verwarmend en verkoelend tegelijk. Het maakt de huid rood wat erop wijst dat het de bloedsomloop stimuleerd wat verwarmend werkt. Het kan angina verzachten en bij oedeem en reuma zorgt het voor wamte. Bij koude en pijnlijke gewrichten neem je een (hand)bad met een gember infusie om te verwarmen. Het voorkomt winterhanden en -voeten als je het op de huid gebruikt en is ook goed tegen zweren, blauwe plekken en karbonkels. Bij artritis, spierpijn, kramp, verrekkingen en verstuikingen (vooral in de rug) kun je de etherische olie gebruiken in massage en kompressen. Inwendig en uitwendig helpt het tegen huidirratatie.
De verse wortel werkt vochtregulerend. Het verhelpt hoesten doordat het slijm oplost en overmatig vocht opdroogt bij slijmvliesontsteking en loopneuzen. Het verzacht keelpijn en ontstoken voorhoofdholtes. De olie onsmet en remt ontstekingen bij maaginfecties. Ook beschermd het de lever. Pijn door vochtigheid en koorts worden verminderd doordat de transpiratie gestimuleerd wordt. Werkt ontsmettend en stimulerend. Het bestrijd spataderen en verlaagt het cholesterolgehalte en de bloeddruk.
Overmatig gebruik van gember kan gevaarlijk zijn!

lees verder zie bron.