Vreemde voorwerpen in voedselprodukten. Komt dat tegenwoordig nog wel voor?

Vroeger kwam je regelmatig berichten tegen dat er iets vreemds in voedsel was gevonden, zoals muizenkeutels, glas, hout, slakken e.d.
Misschien heeft iemand anders ook nog wel voorbeelden. Kunnen we er nu op vertrouwen dat zoiets niet meer voorkomt? Want ik lees hier nooit meer iets over.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.8K

Het beste antwoord

Ik heb een jaar of twee geleden een stukje hout van 5 bij 3 cm in mijn diepvriesspinazie gehad..Ik kreeg het pak spinazie vergoed !
Ook had ik vorig jaar (weer) een pak diepvriesspinazie (van een ander merk) waar heel veel zand in zat, het knarste gewoon op ons bord.
Na een berichtje te hebben gestuurd naar de fabriekant kwam er een man op bezoek met een gi-gan-tische bos bloemen en een waardebon.

Jaren geleden, zeker 20 jaar, hadden we eens twee flessen 7 up waarin bijna geen prik zat. We kregen toen een hele krat, gevuld met cola 7 up en fanta als vergoeding...

Ook in die tijd had ik eens iets met cadybars, wat weet ik niet meer, we kregen toen als vergoeding een grote doos met verschillende candybars..bounty, mars, snikkers, enzo.

Toen onze tweeling nog babie waren, dan praat ik over 31 jaar geleden, had je van die inlegluiers voor in een plastic broekje. In een pak zaten toen een paar luiers die niet goed dicht zaten aan de randen, die gingen toen pluizen.
Na een telefoontje van mijn klacht kreeg ik toen 15 pakken luiers !!

Dit zijn zo'n beetje mijn voorbeelden van klachten die ik ooit heb gehad..
Als ik het zo terug lees heb ik wel veel vergoed gekregen zeg...
:-))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Ik kwam vorig jaar nog een keer een stuk glas tegen in een boterham van de warme bakker. Ik heb geloof ik wel 1000x excuses gekregen van hem :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb een hele tijd geleden een stuk plastik gevonden in een kroket.
Of het nu nog voorkomt, ik denk het wel. Echter een stuk minder zodat wij er zelf geen erg in hebben (statistisch gezien). Maar anderen misschien wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is volgens mij een lijstje bij de voedsel- en warenauthoriteit waar op staat wat voor vreemde dingen er in voedsel mogen zitten en in welke mate.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'n maand geleden een glimmend r.v.s. moertje in een knapperig (ongesneden) brood. De warme bakker kon alleen maar reageren met: sorry, waarschijnlijk van de 'machine', ik ga er naar kijken.........
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk komt dit nog steeds voor, maar kennelijk is de nieuwswaarde kleiner. De Voedsel Waren Autoriteit (VWA) houdt hier de statistieken van bij. Deze voorwerpen worden productvreemde voorwerpen genoemd.

Productvreemde delen zijn alle materialen, die van nature niet in voedsel is thuishoren. In voedsel worden regelmatig insecten, larven, (delen) ongedierte, maar ook metaaldeeltjes, glas, houtsplinters en stukjes kunststof aangetroffen. Deze vreemde delen in voedsel kunnen niet alleen leiden tot ergernis of afkeer bij de consument, maar berokkenen mensen soms ook schade (sneetjes en gebitschade) en een kunnen zelfs een gevaar voor de gezondheid vormen (verstikken, perforaties van het maagdarmsysteem mogelijk gevolgd door secundaire infecties).

Omdat niet iedereen de klacht ook daadwerkelijk meldt bij de VWA, kloppen deze gegevens niet helemaal.
Maar uit hun meest recente rapport blijkt dat er in 2006 en 2007 totaal 347 meldingen zijn geregistreerd van potentieel gevaarlijke producten zoals glas, metaal, plastic, botdeeltjes, steentjes en scherpe stukjes hout.
De meeste klachten betroffen het voorkomen van productvreemde delen in kokswaren, vlees en graan-, groente- en fruitproducten (samen bijna 70%). Met betrekking tot babyvoeding werden 7 klachten over scherpe voorwerpen geregistreerd
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tegenwoordig roept met gelijk een hele partij terug (een tijd lang volgens mij gewoon een marketing truc voor gratis reclame). De vreemde voorwerpen zijn nu eerder kaasloze kunstkaas op je pizza, smaakstoffen als aardbeivervanger in je yoghurt en aspartaam als suiker.

'Gewone' stukjes glas, haren en hout komen nog steeds voor, maar minder aangezien veel proctuctieprocessen zo optimieert zijn, dat zulke fouten minder voor (kunnen) komen, behalve waar nog ambachtelijk wordt gewerkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een jaar of drie geleden kwam ik stuk rubber tegen in een potje Dorito Dippas Salsa. Het viel niet op door de kleur, dus pas toen het in mijn mond zat, had ik het in de gaten. Bij bestudering leek het op een stukje van zo'n oranje-rode wc-ontstopper.. Ik heb het niet doorgegeven aan de producent, maar als ik het antwoord van Loes lees, had ik dat beter wel gedaan.. :-))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb laatst een naald met een knopje in mijn rijst gevonden. Alles was al bereid, maar in mijn mond vond ik het. Gelukkig niet doorgeslikt! Stel je voor, zo iets akelijks bij een klein kindje. Ik moet er niet aan denken. Dat zoiets nog kan gebeuren in 2019!
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Amadea
4 jaar geleden
Bij dit soort voorvallen vraag ik mij altijd af in hoeverre de fabrikant daarvoor verantwoordelijk zou kunnen worden gesteld. De kans is groter dan het in jouw keuken is gebeurd, een knopnaaldje uit het prikbord gevallen en in jouw pan beland - of iets dergelijks.