Wat is het verschil tussen groenten en fruit?

groenten kun je ook rauw eten, denk b.v. aan wortels. maar fruit ook gekookt/ gebakken. denk aan b.v. gebakken banaan. fruit kan ook aan struiken / bomen groeien, net als groente, veel fruit heeft b.v. pitjes, maar denk eens aan tomaat of komkommer, dus waarom heet het ene fruit en het andere groente? wat is het verschil?
mijn zoontje vroeg deze vraag aan mij. en tja, zo goed als hij er over nagedacht heeft, ik weet het antwoord niet duidelijk,

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.3K

Het beste antwoord

Plantkundig spreken we van fruit als we het over het eetbare gedeelte van de plant hebben, dat zaad bevat en zich ontwikkeld heeft uit een bloem. Bij "groente" worden ook de andere delen van de plant (zaden, wortels, bladeren, knollen, stengels, bloemen) gegeten. In de tuinbouw wordt het verschil tussen groente en fruit anders gedefinieerd: wat aan een kruidachtige plant groeit, is groente; alles wat aan een houtachtige plant groeit, is fruit. De aardbei is hier de uitzondering: die wordt tot het fruit gerekend. Culinair is het verschil tussen groente en fruit afhankelijk van het gebruik: bij de hoofdmaaltijd eet men groente, als nagerecht of als tussendoortje fruit. Vooral de tomaat is hier een twijfelgeval; deze wordt tot de groenten gerekend, hoewel het eigenlijk een vrucht is.

(TP)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Een heel groot verschil is moeilijk te geven omdat er feitelijk niet een duidelijk verschil is. Er zijn ongeveer wel globale verschillen te noemen, maar je geeft zelf al aan dat er weer uitzonderingen op die regels zijn.

Persoonlijk denk ik dat het verschil in de (natuurlijke) suikerwaarde van de vrucht ligt. Waarbij ik fruit ook meer als een vrucht en groente meer als een plant zie.

Fruit bevat denk ik meer vocht, zaden en suikers en de rest is groente.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Slimme vraag van je zoontje !! Want volgens mij weet niemand precies waar de grens ligt.

Grofweg zou je kunnen stellen dat wanneer het de vruchten van een boom of struik betreft en rauw gegeten kunnen worden (dus alle 3) we het in de regel fruit noemen, en in alle andere gevallen groente. (Dus andere delen van de plant dan de vrucht, die niet perse rauw kunnen eten).

Appels, peren, druiven, aarbeien, allemaal eerste categorie. Eitje.Bloemkool, asperges, wortels, prei, spinazie ; ook duidelijk.

Maar dan hebben we natuurlijk nog de grensgevallen. De tomaat, bijvoorbeeld. Ook lekker op de boterham met een schepje suiker, maar toch een groente. Niet zoet genoeg ??
En de andere leden van de nachtschade-familie zoals de komkommer, courgette, paprika ; ze groeien als fruit, het zijn de vruchten van de plant, én je kunt ze rauw eten, en bijvoorbeeld paprika is soms mierzoet. Toch is het allemaal groente. En een bakbanaan ? Is dat dan groente ? Die is namelijk echt niet zoet en moet gebakken worden. Of de avocado ? Is dat fruit ?

Zelf hou ik de algemene richtlijn aan : voor zoet of voor hartig. En dan valt paprika toch ondanks de soms zoete smaak in de categorie hartig, want ik zou er bijvoorbeeld geen ijsje van maken maar wel een soepje. Net als de -eveneens zoete - ui. Dus als je denkt : ijs of soep ? dan zul je vrij eenvoudig de verschillende groepen kunnen verdelen, waarbij de aardappel dus bij de groente terecht komt. En de avocado ook. Maar de bakbanaan bij het fruit.

Misschien is uiteindelijk de zoetheid wel de doorslaggevende factor, zelfs bij hele zure mandarijntjes of appels.

Toegevoegd na 3 uur:
Ben al een hele tijd aan het nadenken over dat zoet (al ervaar je de smaak niet altijd als zoet ; fruit bevat altijd veel suiker(s). Dan twijfel ik alleen nog even over tomaten - zit daar (fruit)suiker in ja of nee ? Ik vind ze niet echt zoet ofzo, enkan me zo even niet voor de geest halen of ze erg pikken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naar ik in het verleden eens heb gehoord gaat de EU definitie er van uit dat van fruit jam gemaakt word,als er ergens in de wereld van een vrucht jam gemaakt wordt is het fruit ,en de rest van de vruchtgewassen heet dan groente. dus tomaten = fruit en komkommer =groente
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is rabarber dan een fruit of een groente? want daar is jam van. en is er tomatenjam?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
rabarber is fruit,evenals tomaat volgens de regels zoals uitgelegd in mijn antwoordIn de Europese Unie, bepaalde de jamrichtlijn (de Richtlijn 79/693/EEC van de Raad, 24 Juli 1979) minimumnormen voor de hoeveelheid „fruit“ in jam, maar de definitie van fruit werd uitgebreid om met verscheidene ongebruikelijke soorten jam rekening te houden die in de EU worden gemaakt. Met deze bedoeling, het „fruit wordt“ overwogen om vele dingen te omvatten die niet doorgaans geclassificeerd als vruchten zijn: „tomaten, de eetbare delen van rabarberstelen, wortelen, bataten, komkommers, pompoenen, meloenen en watermeloenen“. Deze definitie blijft in de nieuwe richtlijn, de Richtlijn 2001/113/EC van de Raad (20 December 2001) van toepassing zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aardig bedacht van de EU maar dan hebben ze buiten de Belgische 'sjalotjes-jam' gerekend. Ik hou het er maar op dat fruit zoete vruchten zijn en voor mij is rabarber echt geen fruit.
http://www.smulweb.nl/1131053/koken/recept/Sjalotjes-jam
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
moortje ik heb nergens beweert dat het zoet moet zijn ,maar als je een echt verse rijpe citroen of grapefruit zou proeven zou je zeker een zoete ondertoon proeven/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
feniks helaas sjalotjes jam is volgens de warenwet geen jam omdat hij minder dan 50% suiker bevat. de warenwet schrijft boor dat jam minstens 50% suiker moet bevatten bij 1 kg sjalotjes 3 eetlepels suiker dat is max 10 %
Groente zijn planten waar men de knollen ,wortels, stelen, bladeren, knoppen of bloemen van eet.
Dat is makkelijk en fruit zijn de vruchten van bomen en /of struiken.
Aardbeien , bramen , bessen enz. valt onder zacht fruit.
Maar dan komkommers, paprika, tomaten?
Dat is dan weer groente?
Het zijn wel vruchten.
Bananen groeien ook niet aan bomen maar aan kruidachtige planten, maar dat is wel fruit!
Het is maar een rommeltje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Fruit wordt onderverdeelt in 5 globale soorten:

Hard fruit: Zoals appels en peren. Worden ook wel pitvruchten genoemd.

Zacht fruit: Zoals aardbeien en bessen. Worden ook wel besvruchten genoemd.

Steenvruchten: Zoals kersen en perziken. Opgebouwd uit 3 lagen: vlezig vel, vruchtvlees en een pit.

Citrusvruchten: Zoals citroenen en sinaasappels. Herkenbaar aan de leerachtige schil.

Exotische vruchten: Zoals ananas of papaja. Afkomstig uit tropische landen, lopen uiteen in soorten en maten.

Alle plantaardige voedsel die hier niet aan voldoet zijn of groenten of kruiden of specerijen.

Groenten:

Bladgroenten
Knol en wortelgewassen
Koolgewssen
Paddestoelen
Stengel en scheutgroenten
Uigewassen
Vruchtgroenten