Ik haal van kaas en harde worst altijd de korst of velletje af voor ik het ga eten maar nu wordt me net verteld dat dit niet nodig zou zijn?

Waar of niet waar?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Het ligt eraan welke kaas en welke harde worst.

Plastic korst/velletje: natuurlijk altijd eraf halen.
Heel harde korst/velletje: ook eraf halen, maar dan gewoon omdat je anders zo moet kauwen. De korst/het velletje hoeft niet eens slecht voor je te zijn.

Maar goede kazen en worsten kunnen vaak met velletje gegeten worden. bij kazen geldt dit bijvoorbeeld voor de meeste (zachte) witschimmel-, blauwschimmel- én roodschimmelkazen. Let er wel op dat bijvoorbeeld een goedkope port salut (roodschimmelkaas) wel eens een synthetische rode korst heeft, die eet je niet op.

Voor de harde worsten geldt ook dat ze meestal met velletje gegeten kunnen worden, al zijn er mensen die het een vervelend idee vinden dat dat velletje in feite een stuk darm is. Is het velletje synthetisch, dan haal je het eraf. Vaak kun je dat (als het niet op de verpakking staat) uitvinden door een klein stukje eraf te halen. Gaat dat heel makkelijk in één keer, dan is het velletje waarschijnlijk synthetisch en kun je het beter niet opeten. Scheurt het heel snel, is het niet duidelijk één laag die loslaat van de wordt en ziet de scheurrand er vezelig uit, dan heb je te maken met een traditionele worst die je met velletje en al kan eten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je.. eet een stuk prettiger zo!

Andere antwoorden (3)

Gewoon opeten! Kijk eens naar de Fransen en Spanjaarden. Niet te moeilijk doen. Krijg je een sterke maag van. Dus gewoon lekker opeten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het verschilt per kaas/worst. Je moet even controleren of het geen plastic is. Bij 'nederlandse' kaas, zit er altijd plastic omheen.
Verder moet je ook kijken of je het lekker vind, lang niet iedereen vind een velletje lekker.