Wie heeft wel eens appeltaart gebakken met andere appels dan goudreignetten?

Voor een feestje heb ik beloofd appeltaart mee te nemen, maar ik heb nog nooit andere appels dan goudreignetten gebruikt. Ik ben vandaag op zoek gegaan, maar het is blijkbaar geen goudreignetten-tijd. Ik ben bang, dat als ik Granny Smith neem (die harde, knalgroene), dat de taart dan heel papperig wordt, omdat die zo sappig zijn. Welke appels kan ik het beste nemen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
9K

Het beste antwoord

Ik heb weleens een appeltaart gebakken met allemaal verschillende appels door elkaar . Doordat de appel na het bakken ook in structuur verschillend bleven, voegde dit best wat toe. Ik kon ook geen goudrenetten vinden en heb toen in de winkel maar wat verschillende soorten appels meegenomen.
Op deze link http://eten-en-drinken.infonu.nl/producten/25626-appelsoorten-toepassing-verkrijgbaarheid-fotos.html kun je zien welke appels je allemaal voor taarten kunt gebruiken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Super, die link met de zoet-zuur / zacht-zoet beschrijving van allerlei appels = dank je wel!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Allemaal heel hartelijk bedankt voor de tips en suggesties - ik heb veel aan de link met "appelsmaakjes", omdat ik toch voor deze gelegenheid mijn eigen recept wilde volgen. Voor privé-gebruik ga ik dan experimenteren met de andere recepten en de tips toepassen - ik weet zeker, dat alle pogingen met enthousiasme gekeurd zullen worden !!!

Andere antwoorden (10)

Nee, het is inderdaad geen goudrenetten-tijd :)

Zelf maak ik eigenlijk al mijn appeltaarten met Elstar, deze voldoen prima en worden zeker niet papperig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wel heb ik een soort van appelflappen gemaakt met Jonagold en Elstar gemaakt. Gewoon van lapjes bladerdeeg met rozijnen en kaneel toegevoegd.
Volgens mij is de baktijd daarvan minder lang.
Volgens een oud kookboek moet je gewoon appels nemen en goudreinetten zijn best wel zuur en daarom worden die meer gebruikt om in andere gerechten te verwerken. De Granny Smith is meer geschikt als handappel en dat is het verschil.

Toegevoegd na 3 uur:
Jonagold heb ik er ook bij staan, maar goed dat de meerderheid hetzelfde antwoord geeft. Dan weet je het zeker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Elstars word ook wel gebruikt. Sommige mensen gebruiken ook cox of jonagold maar dat heb ik nooit geproefd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik maak ook wel eens taart met elstar en in een noodgeval met golden delicious... allebei niet zo duur, wel smakelijk en ook niet te nat...
granny smith lijkt me minder geschikt voor...
waar grannys en ook elstar heel geschikt voor zijn is in cake: meng het beslag voor een cake op de normale wijze en roer er stukjes appel door...
of doe het beslag in een springvorm en druk er kwarten van de appels in...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hallo, Jonagold zijn nu de beste zijn vrij hard en stevig. Ik gebruik ook Jonagold voor in de pannekoeken. Heel erg goed alternatief. Ook als er goudreignetten zijn koop ik toch deze appel. Goudreignetten hebben vaak bruine vlekken en verkleuren heel erg gauw als je ze geschild hebt.
Veel succes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie tip, van die pannekoeken - want daat moeten die appels óók niet tot moes worden - dankjewel !
Zoals al eerder aangegeven is de elstar een lekkere appel voor apeltaart.
Ook wil ik hier een site vermelden waar de 30 lekkerste appeltaarten op staan.
Voor degene onder ons die Dudok kennen, er staat ook het recept van Dudok appeltaart bij.
www.appeltaarten.web-log.nl
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jonagold gaat prima. Elstar ook wel hoor! Vaak pak ik gewoon wat ik in de kelder heb liggen. En noten erdoor smaakt ook heerlijk. En abrikozenjam eroverheen. Super!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
met Granny Smith gaat het ook heel goed.Die zijn stevig dus je krijgt wel een ander soort appeltaart maar echt lekker hoor
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De lekkerste appel voor een taart is de goudreignet, maar dat staat al overal.
Momenteel gebruik ik Golden,omdat er weinig anders te krijgen is in mijn woonplaats..Ze zijn niet zo stevig van smaak, maar dat los ik op door wat abrikozenmoes te vermengen met de gesneden appeltje.
De oplossing tegen het papperig worden, is simpel.
Meng 100 gr vanillepudding poeder door de appelmix.
( Wel kookpudding poeder nemen!) Dan krijg je een stevige smaakvolle taart.

Succes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Probeer any how welke appel;
Maar doe eerst wat paneermeel op de bodem