hoe komt het dat je een glas met water kan vullen tot boven de rand het water staat dan bol dat het er niet overheen stroomt maar in het glas blijft?

de bekende druppel die de emmer doet overlopen!!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
12.9K

Antwoorden (5)

Door de aantrekkingskracht van de moleculen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om dezelfde reden waarom een druppel bolvormig is: oppervlaktespanning...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat is oppervlakte spanning en als het glas helemaal vol is kun je er nog wat munten in doen,je zal versteld zijn hoeveel
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit komt door adhesie en cohesie van vloeistoffen. Men heeft het dan ook wel over een:Holle en bolle meniscus
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
holle en bolle menicus, is iets anders dan meniscus, maar wel goed bedoeld neem ik aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
sorry, verkeerd gelezen. beschouw bovenstaande reactie als niet verzonden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
NP
Ik praat niet altijd onzin;-)
Cohesie van het water... Dat is veel groter dan de adhesie van de emmer, het is emmer-foob...

En daarom kan er meer in een emmer dan het volume groot is... En als dan door de schok de cohesie verbroken wordt stroomt er dus behoorlijk veel over de rand...
Omdat het overstromen ook een hevel-effect heeft...