Kan vet verdampen uit kaas wat opgewarmd wordt in de magnetron?

http://www.goeievraag.nl/vraag/vet-verdampen.13511
http://www.goeievraag.nl/vraag/boterham-boter-kaas-magnetron-gesmolten.13507

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

Het meeste wat van de kaas verdampt is het water, maar als je nadat het gesmolten is met een mes langs de kaas gaat en die aan een keukendoekje afveegt issie al heel wat vet kwijt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee, vet verdampt niet, dat blijft lekker glimmend op de kaas liggen. Wat er verdampt is het vocht uit de kaas ; hoe jonger de kaas, hoe meer vocht. Ook het 'zweten' dat kaas met warm weer doet is uittreding van vocht.
Zolang de kaas nog gesmolten is zal hij prima smaken, maar afgekoeld maat het uitgetreden vocht de kaas droog en taai.
Voor de lijn heeft het in de magnetron of elders smelten van kaas overigens geen enkel nut, op één klein puntje na : warme voedingsmiddelen geven meer smaak af, dus heb je er minder van nodig. Je kunt een heerlijke 'tosti' maken met nauwelijks één plakje kaas, als je deze eerst raspt en dan op een drooggebakken of -geroosterde tosti doet. En hoe jonger de kaas, hoe meer vocht, hoe minder 'droge' stof, hoe minder vet per gram.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat kan, als je na een tijdje met je vinger over de binnenkant van de magnetron gaat, wat voel je daar dan zitten? En wat is dat dan? En hoe moet je dat dan schoonmaken? Met een goede vetoplosser kun je dat het beste schoonmaken... Dus nu heb je zelf het bewijs geleverd...