Spruitjes zijn pas lekker als de "vorst"er over heen is geweest.. Hoe komt dit?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat is toch met boerenkool en niet met spruiten

Het beste antwoord

Veel wintergroenten bevatten een stof die ze een wat bittere smaak geeft. Wanneer de vorst er overheen is geweest (of gewoon een nachtje in de koelcel), wordt een deel van die stoffen omgezet in suikers, waardoor de smaak en de verteerbaarheid beter worden.

Vroeger moest je daarom met de oogst echt wachten tot de eerste flinke nachtvorst. Tegenwoordig hebben we niet alleen kunstmatige vrieskou ook na de oogst tot onze beschikking, maar zijn er ook rassen geteeld die van zichzelf al minder bitter smaken.

Spruitjes zijn ook lang niet meer zo vies als vroeger - maar de boerenkool is juist niet meer zo lekker. Vreemd eigenlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mijn boerenkool smaakte gister uitstekend!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat spruitjes niet meer zo bitter zijn als vroeger, is omdat er tegenwoordig andere rassen zijn, die we lekkerder schijnen te vinden

Andere antwoorden (1)

Voeger was dat zo, nu zijn de spruitjesrassen anders en smaken ze ook als er geen vorst overheen geweest is, en zelf zonder dat je een kruisje in het hart zet...

Vroeger werd de bitterheid verminderd door de vorst...