Eieren bewaren buiten of in de koelkast?

Vaak zie ik dat mensen hun eieren in de koelkast bewaren. Ik vraag me dan altijd af waarom ze dat doen, want in de supermarkt liggen ze immers ook niet gekoeld. Zelf bewaar ik ze dan ook altijd 'gewoon' buiten de koelkast. Blijven ze wellicht iets langer goed onder een lagere temperatuur?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En met de punt omhoog of naar beneden?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed punt.

Antwoorden (10)

Een ei is in een koeling inderdaad langer houdbaar. Het nadeel van een ei in een koelkast leggen is echter dat het de smaak van andere producten opneemt. Een ei wat dus niet uit de koelkast komt zou dus beter moeten smaken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kwestie van de andere producten goed afsluiten. Ik ben zelf enorm fan van 'druk-en-sluitzakjes', van die zakjes met een sluitstrip. Als je die goed sluit, is het product luchtdicht afgesloten. Ik heb dus ook nooit eieren die smaken naar pesto en roquefort.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Mij is verteld dat in Nederland de kippen gevaccineerd worden tegen Salmonella! (In Amerika niet, daar schijnt het koelkastverhaal vandaan te komen)
Ik bewaar ze om twee redenen in de koelkast:

- Het is voor mij gewoon een handige plek om ze bij de hand te hebben, zonder dat ze gevaar lopen om uit mijn hoge keukenkastjes op mijn hoofd stuk te vallen als ik eromheen reik naar iets anders. Ja, zo onhandig ben ik soms echt.

- Mijn huis is aanmerkelijk warmer dan de supermarkt, zeker 's zomers. Dat eieren gerust bewaard kunnen worden bij 18 graden, betekent niet dat 26 graden net zo'n goed idee is. Dan dus maar liever bij 4 graden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo, niet erg milieu bewust. 4 graden is wel erg laag voor een koelkast
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4 graden is standaard.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6 graden is standaard en aanbevolen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jongens, niet elkaar de tent uit vechten! Het was een ongeveer, ik heb geen thermostaat in mijn koelkast die ik op exact 4 graden hou. Ik heb overigens altijd begrepen dat de aanbevolen temperatuur tussen de 4 en 7 graden is. http://www.culinair.net/index.php?action=item&m=y&table=news&form_name=titel&id=1463
Het is echt onzin om eieren in een koelkast te bewaren
Ze blijven wel langer houdbaar maar ze nemen de geur aan van andere producten en smaken dan bijvoorbeeld : naar banaan. Leg ze gewoon in een keukenkastje donker en koel, als je geen kelder hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eieren worden inderdaad vaak bewaard in de koelkast, maar dat is geen ideale plek. Eierschalen zijn poreus en door de koude droge lucht in een koelkast kunnen de eieren uitdrogen. Ook nemen ze gemakkelijk luchtjes aan van andere producten in de koelkast.

Het beste is de eieren te bewaren in een koele ruimte buiten de koelkast, dus bijvoorbeeld een kelder- of gangkast.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een koelkast koelt. Elke keer bij het openen komt er wat verse lucht uit de keuken de koelkast in. Die lucht koelt dan af. Bij het afkoelen neemt de relatieve luchtvochtigheid toe. Vandaar bijvoorbeeld de ijsaanslag die na verloop van tijd in de koelkast ontstaat. Van "koude droge lucht" is dus geen sprake.
'T beste kan je ze bewaren in een bakje met water - in de koelkast. Nemen ze geen smaak op van andere producten (dat heb ikt trouwens toch nog NOOIT kunnen proeven) en dan gaan ze 't langst mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens het voedingscentrum is het met het oog op salmonella het beste om eieren in de koelkast te bewaren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bewaren in doos onderin de koelkast en zorgen dat je niet te lang staan ,neem dan een kleinere verpaking
maar heb je een kelder bewaar ze dan daar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat er van die handige eierbakjes in de deur van mijn koelkast zitten. En verder omdat ze daar het minste gevaar lopen per ongeluk door mij gebroken te worden. Een bijsmaak van andere produkten uit mijn koelkast heb ik nog nooit gehad.
14 jaar geleden
Eieren hoef je niet in de koelkast te bewaren. Bij kamertemperatuur blijven ze ca. 2 weken goed, in de koelkast ongeveer 5 weken. Als je eieren in de koelkast bewaard kun je ze het beste in aluminiumfolie wikkelen, aangezien ze heel gauw de geur van andere levensmiddelen overnemen, met als gevolg dat de smaak achteruitgaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb ooit eens gehoord dat als je eieren buiten de koelkast bewaard, je dat voor die eieren moet doen, zijn ze eenmaal in de koelkast geweest, kun je ze niet meer erbuiten bewaren. Daarbij heb ik altijd mijn eieren in de koelkast en nog nooit last gehad van geurtjes die in de eieren trekken (ik bewaar ook salami enzo in de koelkast)