Hoe maken ze figuurtjes in de ham?

Bij de supermarkt zie je vaak die ham of worst of andere vleeswaren met daarin een gezichtje of een figuurtje erin voor kinderen. Hoe maken ze deze figuurtjes in de ham? Worden die erin 'gebrand' of gebeurt het door middel van kleurstoffen ofzo?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.4K

Het beste antwoord

Het is inderdaad absoluut geen ham, misschien voor een klein percentage, maar voornamelijk een vleesproduct dat het dichtst in de buurt van boterhamworst komt. Best wel te eten trouwens hoor, al zijn er om mij onverklaarbare redenen allerlei mensen die er vreselijke problemen mee hebben. Die hebben geen slecht etende kinderen denk ik.

De worstmassa in nog kneedbare vorm die voor de worst gebruikt wordt, wordt in verschillende 'tinten' roze gekleurd, meestal twee of drie, en door een mal geperst in lange rollen. Beetje zoals je koekjesdeeg of pasta door een mal perst, maar dan de verschillende kleuren uit verschillende openingen in de mal. Misschien heb je vroeger een play-do set gehad met zo'n soort knijper, dat principe.

Na verstijving (ik ben nooit in die fabriek geweest, maar ze zullen het wel koken ofzo) kun je dan plakjes snijden die allemaal de gewenste afbeelding hebben. De techniek lijkt wat op Millefiori, al werk je daar met apart gevormde wqat stevigere rolletjes,en is dit gewoon allemaal slappe massa.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goede omschrijving met die play-do vergelijking! +1

Andere antwoorden (3)

De ham waar je het over hebt is fabrieksham.
Snelle massa productie met als doel zo veel mogelijk verkopen. Deze ham word in blikken geperst, allemaal losse stukken die aan het eind van de rit eruit ziet als 1. Als je de ham zo legt dat er in een andere kleur een figuur in komt, en je snijd deze ook zo, zie je een figuur. Althans, dit vermoed ik :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gewoon met 2 vormen, eerst het binnenstefiguurtje, en als deze hard is leggen ze/spuiten ze de rest om heen. Trouwens volgens mij is het boterhamworst, dat is namelijk los van structuur terwijl ham een "natuurprodukt"is en al een vaste structuur heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat kan niet, zie mijn afbeelding. Dan zou het binnenste figuur helemaal gevuld zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dat gaat niet lukken zo, dat is Millefiori wat je omschrift. Maar dan kun je alleen grotere, wat onregelmatige vlakken krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In mijn beleving gaat het wel snel, en inderdaad het is meer door de vormen persen, en ze zullen het van binnenuit wel opbouwen, dus bijv eerst neus ogen etc, cm later gezicht eromheen, cm later etc.. Het zit in lange worsten tenminste bij mijn slager.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
trouwens volgens mij maken ze zo ook gekookte ei per meter......
In de figuurworst wordt machinaal een figuur geperst. Zie ook de afbeelding.

De kleur komt door toevoeging van dextrose, maltodextrine en glucosestroop. Dus geen kleurstoffen. Door meer of minder toe te voegen wordt de kleur meer of minder roze.

Vooral Geen Stijl kan zich er enorm over opwinden.

Toegevoegd op 03-06-2009 22:58:37
Waarschijnlijk wordt de worst gemaakt door verschillend gekleurde farces te maken (dat is een smeuig mengsel) en die door de vormen te persen. Dat werd vroeger vleesschmozaieken genoemd en werd o.a. in de paté gedaan.