Waarom prikt zout?

Je merkt wel eens, dat wanneer zout op open wondjes komt of in je neus, dat het prikt. Hoe komt dat? Scheikundig/biologisch/saai-maar-boeiend-genoeg-om-te-weten???

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.3K

Het beste antwoord

Zout trekt water aan.

Zout in een wond, vlak bij zenuwuiteinden, trekt water aan uit die zenuwcellen. Daar reageren zenuwcellen op. Ze worden geprikkeld. En een geprikkelde zenuwcel geeft altijd die sensatie waarvoor de zenuw bedoeld is - in dit geval pijn.

Een zoutkorreltje op het netvlies zou een lichteffect moeten geven, want de zenuwuiteinden in het oog geven de sensatie van licht.

Daar komt bij dat de geleiding van prikkels langs een zenuwcel gebeurt door het uitwisselen van natrium- en kaliumionen tussen de binnenkant en de buitenkant van de cel. Je grijpt met een zoutkorrel in op dat proces.

In hoeverre dat ook daadwerkelijk meespeelt, weet ik niet - misschien is dat een puur theoretisch effect. Een celbioloog kan hier vast meer over zeggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Interessant antwoord! +1 idd
Komt niet echt overeen met wat starbless zei, maar dit klinkt een heel stuk aannemelijker.

Andere antwoorden (2)

Zout prikt omdat het desinfecteerd...

Of wel. Zout heeft een reinigende functie, mits je het goed uit-/afspoeld...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het zijn de vrije ionen van het zout dat je zenuwen prikkelen... niets meer en niets minder... Na+ en Cl- ionen...