Zal er ooit eten of drinken ontstaan wat iedereen lust?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat McDonald's aardig in de buurt komt.

Antwoorden (16)

Nee, want we zijn allemaal verschillend en hebben dus allemaal een verschillende smaak. Ik denk dat dat niet gebeurt, gelukkig maar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, er zijn zelfs mensen die geen water lusten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorry :( :( toch bestaan ze wel degelijk Pikkebaas
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lústen? .. of het iet graag drinken?... da's nog al een verschil...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
idd, ik ken mensen die het niet LUSTEN (en willen het wel leren drinken)
Wat geen smaak heeft lust iedereen. Iedereen lust water, bijvoorbeeld. Ik kan niet wachten tot voedsel in pilvorm wordt uitgevonden; eindelijk van dat gedoe af. Mensen zullen altijd andere dingen willen eten, maar ik denk dat het goed mogenlijk is om voedsel te maken wat iedereen lust.

Toegevoegd op 25-05-2009 10:43:09
Er is een verschil tussen iets lusten en iets niet lekker vinden. Moeilijke eters willen alleen dingen eten die zij lekker vinden. Maar als het gaat om lusten dan denk ik dat iedereen wel water en rijst lust (bijvoorbeeld)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dat lijkt me niet. Iedereen heeft zijn/haar eigen smaak namelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt mensen die ontzettende zoetekauwen of zoutekauwen zijn. Of mensen zoals ik, die van extremen houden: extreem zout, extreem zuur, scherp, bitter, maar vooral niet te zoet. Dan is het heel lastig iets te maken wat iedereen lust.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Water lust iedereen... Maar aan het drinken van water rust maar één voorwaarde: Er moet dorst zijn eerst...
Als je geen dorst hebt, dan zijn er vele dranken, en die zijn allemaal op voorkeur en afkeur onderhevig... Dus daar kan ik geen zinnig antwoord op geven... Als er dorst is, dan water... en dat lust op dat moment iedereen...

Toegevoegd op 25-05-2009 10:46:46
Eten is analoog... en dan vervang water door droog brood...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je het eten en drinken beperkt tot water en brood...

Niet dat iedereen dit even graag lust. Maar je verplicht de ander dan tot eenzijdigheid...

Een andere oplossing is er volgens mij niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Mikeyboy;

Ja hoor, zodra honger en dorst maar groot genoeg zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naar horen zeggen lusten mensen zelfs tulpenbollen; Honger maakt rauwe bonen zoet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De romeinen wisten het antwoord al : De gustibus non est dispuntandum. Over smaken discussieert men niet. Dus een uniforme drank of eten voor iedereen is een utopie voor marketeers.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Allereerst is het belangrijk te beseffen dat we met onze tong maar vier smaken kunnen proeven: zoet, zuur, zout en bitter. De rest van de smaak wordt bepaald door de geur.

Over smaak valt niet te twisten. Wel kan er worden gezegd dat geur en smaak zeer nauw met elkaar verbonden zijn. Wat wij smaak noemen is voor een groot deel geur. Onze tong kan alleen waarnemen of iets zoet, zuur, zout of bitter is, meer niet! Deze sensaties, samen met de geur bepalen de smaak. Dit is spijtig voor iemand met anosmie, een aandoening waarbij de reukwaarnemingen ontbreken. Hij kan alleen zoet, zuur, zout of bitter onderscheiden.

Smaak is voor een deel een kwestie van gewenning. Volgens mij zijn er geen pasgeboren baby's die de smaak van borstvoeding niet op prijs stellen. Later zijn er wel kinderen die geen melk lusten.

Als baby's hun eerste potje eten, laten ze bij de eerste hap soms een uitdrukkikng van afkeer zien (overigens niet altijd, want er zijn ook baby's die van hun eerste hapje genieten). Het is dan raadzaam om die week elke dag dezelfde smaak (bijvoorbeeld peentjes) aan te bieden zodat de baby daaran went.

Smaak verandert ook. Kinderen kunnen opeens iets niet lekker gaan vinden wat ze eerst wel lustten. Het is raadzaam hen het op een later moment wel weer aan te bieden. De mogelijkheid bestaat dat ze het dan wel weer lekker vinden.

'Smaken verschillen' is niet voor niets een bekend gezegde. Behalve water zal niet iedereen hetzelfde even lekker vinden. Het is echter maar de vraag of dat zo erg is. Juist variatie in smaak en keus heeft zijn charme. Het zou jammer zijn als iedereen in restaurants hetzelfde bestellen.

Tot slot is het aardig te beseffen dat met het woord 'smaak' ook persoonlijke voorkeur op ander gebied (bijvoorbeeld ) bedoeld kan worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
even een aanvulling:
we proeven een vijfde smaak: umami: het is een Japans woord dat 'heerlijkheid' of 'hartig' betekent; het is een van de 5 smaken, naast zout, zoet, zuur en bitter.
Uit recent onderzoek is gebleken dat we een vijfde smaak hebben die
gevoelig is voor glutamaat, een van de twintig aminozuren. Glutamaat wordt ook als smaakversterker gebruikt in de vorm van het additief mononatriumglutamaat, tegenwoordig in veel kant-en-klare etenswaren, zoals zoute snacks en bouillonblokjes, te vinden. De Japanners noemen deze smaak umami, een woord dat van umai is afgeleid en lekker betekent. Over het effect ervan op de andere smaken is weinig bekend. Umami verhoogt de speekselafscheiding en versterkt de hartig zoute en zoete smaken. Umami komt van nature in veel etenswaren voor die vrij glutamaat bevatten, zoals erwten, belegen kaas en zeewier.
Pas wanneer de hele wereld honger heeft, zal iedereen alles lusten... Kortom, iets niet lusten is een welvaartsprobleem, wanneer je echt honger hebt zijn sprinkhanen of bloembollen een geschenk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, over smaak valt niet te twisten.

Ik wil wel de nieuwe aanvulling maken dat eten tegenwoordig wel aan zoveel mogelijk wensen en mensen wordt aangepast. Eten is vaak erg naturel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, maar ik denk dat water ook wel iets is wat iedereen drinkt..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien wel een keer wat alle mensen in één land of misschien op één continent lusten, omdat die meestal al ongeveer dezelfde smaak hebben. Maar ik denk niet dat er ooit iets ontstaat wat iedereen lekker vind.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Denk het wel. Iets "vies" vinden is namelijk aangeleerd, en hangt samen met de eerste ervaring van het voedingsmiddel. Gewoon alles positief benaderen. Vies bestaat niet, het is misschien gewoon minder lekker.