Wat is het verschil tussen BUMA STEMRA en SENA?

Ze regelen allebei de muziekrechten, maar wat is nou het echte verschil? of is die er niet?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.3K

Antwoorden (4)

Veel bedrijven hebben radio’s aanstaan, voor hun medewerkers bijvoorbeeld. Hiervoor moet toestemming worden gevraagd aan de rechthebbenden, u maakt de radioprogramma’s (en de daarin gedraaide muziek) immers openbaar. Buma/Stemra en Sena regelen dit en de daarbij behorende vergoeding. Buma/Stemra tekstdichters, componisten en muziekuitgevers terwijl SENA dit regelt voor de uitvoerend kunstenaars en de platenmaatschappijen....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb begrepen dat ze overlappende werkzaamheden hebben. Beiden werken ze aan auteursrechten & vergoedingen van artiesten. Buma Stemra specifiek voor de rechten van de nederlandse artiesten, en zoeken vergoedingen in nederland en buitenland.

Sena gaat over de rechten van artiesten voor zover hun werk in Nederland wordt gebruikt. En dat is dan weer voor alle artiesten, ook internationaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
SENA regelt wat 'naburige rechten' heet. Dat houdt in dat ze geld rekenen voor het aan hebben van de radio buiten 'huiselijke sfeer'.

Als je een bedrijf hebt (zelfs eenmanszaken zonder personeel) wordt je regelmatig gespamd door SENA met een formulier waarop je aan moet geven of er muziek te horen is in je bedrijf, en als je ja zegt, krijg je een heffing opgelegd. Het gaat dan in het algemeen gewoon om het aan hebben van de radio waar personeel en/of bezoekers het kunnen horen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Buma regelt op basis van de Auteurswet de rechten van de componisten en de tekstschrijvers. SENA regelt op basis van de Wet op de Naburige Rechten de rechten voor de zgn uitvoerend kunstenaars, ofwel muzikanten, zangers/zangeressen en producenten.
Een individu heeft niets te maken met STEMRA; die regelt de rechten bij de productie van CD's.
Meer informatie: www.bumastemra.nl en www.sena.nl