De geluidsgolf is gecodeerd in 1-en en 0-en, gelijkaardig met een ongecomprimeerd audiobestand op de computer. Dit binaire signaal wordt geperst op de cd in een dunne aluminiumlaag in de vorm van bultjes en putjes, afgedekt met plastic. In de cd-lezer zit een laser en een ontvanger. De bultjes op de metaallaag van de cd zullen de laser weerkaatsen naar de ontvanger, de putjes weerkaatsen de laser niet naar de ontvanger. Zo kan de ontvanger de 1-en en 0-en lezen. Die worden dan omgezet naar een geluidssignaal door een digitaal-naar-analoog convertor (DAC) dat naar de luidsprekers kan worden gestuurd.

Exact hetzelfde principe wordt gebruikt bij DVD en Blu-Ray (maar cd was uiteraard wel eerst). DVD heeft als extra bijkomende voordelen dat er meerdere lagen op een schijf gebrand kunnen worden en dat de laser zich daarop kan 'focussen', zodat er meer info op een schijf past. Blu-ray gebruikt een kortegolflaser (blauwe laser) waardoor de info nog dichter op elkaar gezet kan worden. Want hoe korter de golflengte van het licht, des te kleinere details je kan zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een CD werkt niet. Het is een schijfje met heel veel microcopische putjes. Als je het ding in een speler stopt, dan kan die geluid maken, dat opgeslagen zit in het patroon van die putjes.
AWM
13 jaar geleden
De CD werkt met een laser. Een laser is in principe een bundel geconcentreerd licht. Een eigenschap van licht is dat het steeds rechtdoor gaat, tenzij de richting wordt gebroken door een reflecterend oppervlak, b.v. een spiegel. Bij deze verandering van richting geldt de natuurkundige regel: hoek van inval is gelijk aan de hoek van uitval. M.a.w. Als een licht bundel onder een hoek van 45 graden op een spiegel komt, dan zal de hoek van uitval ook 45 graden zijn.