Hoe stem je een gitaar en piano?

Ik kwam hele oude muziekinstrumenten tegen. Zoals een valse blokfluit, mondharmonica en bovengenoemde. Hoe stem je deze? Zodat ze weer mooi klinken.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Hier
http://www.onlinemuziekschool.nl/muziekles/gitaar-stemmen.html
kun je je gitaar stemmen.
Maar als de snaren erg oud zijn met slijtplekken op de frets zullen ze nooit zuiver klinken (snaren vervangen). De toets moet bijna recht en vlak zijn (niet getordeerd).
Mondharmonica's lijden erg onder stofjes en haartjes en andere aanslag tussen de tongetjes. Schroef de dekplaten eraf en haal de toonplaten van de kam. Je kunt de toonplaten een nachtje laten weken in een sopje en kijken of je de resterende vuiligheid kan verwijderen, maar pas op dat je de tongen niet te ver buigt; als je een tong eenmaal te ver hebt verbogen krijg je hem nooit meer goed.
Piano stemmen is een vak apart.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Een gitaar is makkelijk zelf te stemmen. Er zijn electronische apparaatjes op de markt die per snaar aangeven of de stemming goed is. Een piano kun je niet zelf stemmen, daar is een professional voor nodig. Een blokfluit kun je ietwat verstemmen door het mondstuk ietwat uit te trekken.
Een valse mondharmonica kun je beter weggooien.
AWM
13 jaar geleden
een gitaaris niet moeilijk je drait gewoon aan die witte dingen aan het eind en per keer doe je een toon voor een piano kun je beter een specialist laten komen want daarvoor moet je wel heel handig zijn om hem uit elkaar te halen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://www.goedkoopste-piano-en-vleugel.nl/stemmen.html

hier kun je het uitvoerig lezen