mag je ook toegelaten worden je als je goed kunt zingen op de conservatorium?

Ik zing graag en ik heb ook zangles op dit moment. Ik kan ook piano, (op keyboard) klassieke/akoestische gitaar spelen. Viool ligt ook in mijn interesse maar ik wilde graag op een of twee instrumenten consantreren zo dat ik niet in de war zit. Maar dat kan ik ook 'n klein beetje spelen. Dus ik voel dat ik talent heb, daardoor wil ik graag verder gaan hiermee tot dat ik professioneel ben geworden. Weet iemand misschien als je goed kunt zingen, ook toegelaten wordt op de conservatorium? of wat moet ik perse behaald hebben? ik kon geen havo-vwo diploma halen omdat ik toen in turkije zat en niet hier woonde. Ik heb ooit gezien geloof ik op een van de internet site van een conservatorium, dat er leerlingen van vmbo ook toegelaten kunnen worden als ze echt talentvol waren. En nog iets, Moet je ook perse noten kunnen lezen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zelfs als het geen eis is dat je noten moet kunnen lezen zou ik absoluut vanaf vandaag beginnen met het leren lezen van noten. Je kunt ook geen neerlandicus worden als je geen Nederlands kunt lezen, hoe zou je dan wel professioneel zanger kunnen worden als je geen muziek kunt lezen. Je beperkt jezelf ontzettend door je hier niet in te verdiepen. Daarnaast lijkt het mij ook heel vreemd dat je wel op het conservatorium wordt aangenomen als je zelf al niet de moeite hebt genomen om noten te leren lezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ Mormel, Er zijn muzikanten die fantastische muziek componeren, zonder noten te kunnen lezen. Notenschrift is (hoewel heeeeel handig!) niet de basis van muziek, geluid is die basis. Dus die vergelijking met neerlandicus klopt niet helemaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is inderdaad wel heel verstandig om nu al noten te leren lezen. Het notenschrift is de taal waarin musici met elkaar communiceren. Zonder kán het ook wel, maar dat is een behoorlijke handicap. Maar leer je dan niet noten lezen op zangles? Dat is wel gebruikelijk. Overigens knap van je dat je keyboard, gitaar en een beetje viool hebt leren spelen zonder noten te lezen!

Het beste antwoord

Een opleiding aan het conservatorium kan inderdaad ook op zang. Elke opleiding heeft wel een bij instrument als verplichting. (Bij zang vaak piano)

Maar noten lezen is elementair. Je kan niet eens auditie doen zonder. Want hoe wil je het stuk zingen wat je voor je krijgt als test?

Advies: ga eerst eens een paar jaar naar de muziekschool. Dan kan je schaven aan je kennis en kunde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

FF het conservatorium bellen.
Motivatie/interesse is 't belangrijkste.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je minstens 18 bent, kun je vaak ook een extra toelatingstoets doen waarmee wordt gekeken of je voldoende algemene ontwikkeling hebt om de opleiding te volgen. Zie bijvoorbeeld de bron, met informatie over de 18+/21+ toets van de HKU (het Utrechts conservatorium is daar onderdeel van).

Ik heb nergens een eis gezien dat je noten moet kunnen lezen.

Toegevoegd na 2 uur:
Ik heb te snel gesproken: onder het toelatingsexamen vallen "het noteren van een eenvoudig melodisch fragment" en "een korte, uitgeschreven lijn te spelen of te zingen (lezen)". Beide zijn onmogelijk als je geen noten kunt lezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om aan een conservatorium te worden aangenomen moet eerst een toelatingsexamen (dat bestaat uit een schriftelijk en/of mondeling theoretisch deel, en een praktisch deel, een "auditie") afgelegd worden. Ervaring in de muziek is dus een vereiste. Men kan zich daar op voorbereiden door muziekacademie te volgen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Komt men door het ontbreken van de vereiste vooropleiding niet voor toelating in aanmerking, dan kan de directie in bepaalde gevallen van deze voorwaarde afwijken, indien op grond van aanvullend toelatingsonderzoek blijkt dat de kandidaat in staat kan worden geacht de opleiding met succes te volgen. Dit onderzoek kan bij de toelating worden uitgevoerd door de toelatingscommissie en/of een daartoe door het conservatorium aangewezen instelling. De kosten voor een onderzoek door een externe instelling zijn voor rekening van de kandidaat. Tevens moet het toelatingsexamen met goed gevolg worden afgelegd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb wel een tip voor je (niet van mezelf, het is een site met een e-book) klinkt allemaal in ieder geval wel heel erg interessant, kijk er maar eens naar. dit is de site: http://tinyurl.com/songwritersgeheimen