Wie weet er een goed boek (zie uitleg)?

Ik heb een probleem, ik moet voor nederlands een boek lezen. Thema: Horror. Moet een C boek zijn, dus voor de jeugd (vanaf 13/14 jaar) of een volwassen boek. Wie weet een goed boek?

Toegevoegd na 2 minuten:
btw: ik ben een jongen :p

Toegevoegd na 9 minuten:
het gaat er juist om dat het HORROR is.
that's the whole point.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

ik weet niet of je een jongen of een meisje bent, en waarvoor je je interesseert, maar godzilla is leuk.
met zo'n grote dino ;p
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze ga ik lezen :)

Andere antwoorden (6)

IT van Stephen King
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
eigenlijk vind ik het gouden ei van tim krabbe een heel goed boek,maar echt horror? is meer een thriller,maar ook denk ik wel geschikt voor literatuur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien is het leuk om horror van Hollandse bodem te kiezen.. Bijvoorbeeld 'Hellevanger' van Jack Lance (hij wordt de Nederlandse Stephen King genoemd) of 'De Onvoorziene' en 'PhantasAmnesia' van Thomas Olde Heuvelt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jack Lance (Ron Puijn) schrijft inderdaad niet onverdienstelijke horror-verhalen. Jammer dat hij ze nooit in Nederland situéért, dat zou ze beter maken.
Boeken van hem zijn vaak voor een prikkie bij de Wibra te krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja, ik heb al een boek (ik moet er twee) en degene die ik al heb ik ook van Thomas Oldeheuvelt. Maar dan met de titel 'Leerling tovenaar vader en zoon'. Ik had dat boek gekocht toen hij bij ons op school een workshop kwam houden. En Thomas word meestal ook de Nederlandse Stephen King genoemd
Dan kom je bij een paar standaard schrijvers uit (want Nederlandse horror-schrijvers zijn er weinig, zeker voor de jeugd. Paul van Loon en Bies van Ede hebben wel eens iets gedaan opdat gebied, maar niet veel).

Met kop en schotel bovenaan natuurlijk Stephen King. Met name zijn vroegere werk valt nog echt in de categorie horror. Pet Sematary, Salem's Lot, de Tommyknockers en deDuistere Kant behoren tot de betere (vooral als je de behoorlijk slechte films niet hebt gezien).

Mijn persoonlijke favoriet, al is het wel erg veel fantasy ook, met name zijn latere werk, is Clinve Barker. Hellehart (Hellraiser) en de Boeken van Bloed (allemaal losse verhalen) zijn de moeite waard.

James Herbert (met name Wraak van de Overlevende, een van de eerste griezelboeken die ik onder ogen heb gehad) is ook een aanrader.

Bij de bibliotheek hebben ze van al deze jongens beslist genoeg om uit te kiezen.

Ook zijn er van de schrijver R.L Stine (een schrijver waarvan soms ook wordt beweerd dat het een pseudoniem van Stephen King is, vaker wordt hij de Stephen King voor kinderen genoemd) verschillende series pockets verschenen voor kinderen vanaf een jaar of 12, waaronder de reeksen Fear Street, de Babysitters en allerlei losse thrillertjes. Een soort opvolgers voor de 'kippenvel'-serie die bij jongere kinderen er populair is.
In de link een redelijk compleet overzicht. Goedkope en leuke boekjes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mobiel van Stephen King
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien iets van H.P. Lovecraft? Hij heeft een boel boeken geschreven waar nu nog steeds andere boeken en films op worden gebaseerd (denk bijv. Necronomicon, dat wordt nog genoemd in Evil Dead). Of misschien iets van Clive Barker? Die staat bekend om horror/fantasy (denk aan Hellraiser).

Of is dat weer allemaal te volwassen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
niks is te volwassen voor mij :p
nee maar serieus, ik lees ook volwassen thrillers enzo. Bijv. van Thomas Oldeheuvelt. Hij is niet echt een jeugdschrijver te noemen, en hij word vergeleken met Stephen King....