Wat is tien pond grutten?

Deze vraag komt door het rijmpje:

Iene miene mutte
Tien pond grutten
Tien pond kaas
Iene miene mutte is de baas.
Vaak aangevuld met
Maar jij mag de baas niet zijn
Want jij bent nog veel te klein

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
22.5K

Het beste antwoord

Graan, (met name een mengsel van boekwijt en haver) dat op de molen verbrijzeld is.

Toegevoegd na 4 minuten:
Grutten werden gebruikt om er pap van te maken. De grutten werden in water geweekt, dan gekookt. Daarna werd er karnemelk bij gedaan.

Van grutten is grutterij afgeleid, dat een oude benaming is voor een winkel in levensmiddelen (kruidenierswinkel).

Biologische winkels verkopen tegenwoordig ook weer grutten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Grutten zijn o.a. de gepelde zaden van boekweit en werden gebruikt om er pap van te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is vijf kilo grutten.
oftewel 5000 gram :)