Mag je elke week een feest geven?

Ik woon in een vrijstaand huis met een grote schuur erbij. Daarin wil ik elke week een feest geven met veel drank en lol, sigaretje erbij... tot laat in de nacht met veel mensen. Ik verkoop geen drank, iedereen neemt dat zelf mee. Mag dat?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

Nee, formeel niet.

Zodra een activiteit een repeterend karakter krijgt, in jouw geval van toepassing omdat je zelf al spreekt over de constante frequentie, kan de belastingdienst eisen stellen aan de vormgeving van de natuurlijke persoon die de activiteiten organiseert. Voorwaarde daarbij is weliswaar dat derden bij de resultaten van de te organiseren evenementen (feestje in dit geval) betrokken zijn, maar aangezien je mensen uitnodigt wordt ook aan dat vereiste voldaan.

Waarom deze regel geldt: de overheid moet kunnen controleren of er sprake is van een bedrijfsmatige activiteit die onderworpen moet worden aan regelgeving, bijvoorbeeld brandveiligheid voor jouw bezoek (zodat er geen 14 doden vallen als de kerstslingers in brand vliegen, zeg maar).

Ergo: tenzij je 52 mensen in je huis hebt die toevallig elke week hun eigen verjaardag vieren EN er alleen tot de relatiekring behorende bezoekers komen: nee!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik waag overigens wel te betwijfelen of er zal worden opgetreden, maar daar kun je donder op zeggen als er klachten binnenkomen. Daarbij moet je bedenken: zodra je eenmaal in conflict komt met de overheid, dan wordt alles tegen je gebruikt, ook "overtredingen" die op het oog onschuldig zijn. Dus als er brand uitbreekt, 1 overlijd en blijkt dat je die feesten niet geeft op persoonlijke gronden, dan boet je de rest van je leven voor je fout. En terecht, dat moet je ook met me eens zijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wat heeft de belastingdienst hier nou weer mee te maken? er zijn toch geen inkomsten
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
"er zijn toch geen inkomsten"... juist om die reden heeft nou net de overheid de beschreven regel ingevoerd: hoe weet de overheid dat? Precies, door te verplichten het te melden: blijkt dat niet zo te zijn, dan betaal je ook geen belasting. Maar moet wel eerst even controleerbaar worden, snap je?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Repeterend karakter? Mijn verjaardag heeft ook een repeterend karakter. ;)

Andere antwoorden (12)

Je moet het zelf weten of je elke week daarin een feest geeft, alleen moet je er denk ik wel voor zorgen dat huizen die in de buurt staan er geen last van hebben. En natuurlijk zorgen dat jhet niet uit de hand loopt!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
tuurlijk, jij wel, maar ben ik dan ook uitgenodigd?. Je mag wel een feest geven, alleen moet je toestemming vragen aan je buren (ivm overlast) en na 00:00 ervoor zorgen dat je muziek niet harder staat als xxxx decibel. Ongeacht je in een vrijstaand huis (landswel) of stadswel woont.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja hoor. Zolang je zorgt dat je geen geluidsoverlast veroorzaakt.
Je woont toevallig niet in Eindhoven?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat mag, zolang niet iedereen naar binnen kan, maar alleen op uitnodiging of als introducee.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het zou kunnen gebeuren,als het bekend is,dat je controle van de brandweer krijgt,zorg er vanaf de eerste dag voor,dat er goede brandpreventie is,en vrije nooduitgang!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hoi
Op de site van postbus51 heb ik een publicatie gevonden over feesten op het plattenland. Deze publicatie gaat over drinkketen, schuur- en tentfeesten, partyschuren en megafeesten.
Misschien kun je hier wat terug vinden omtrent de wetgeving.
suc6 ermee.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je kunt ook gewoon een eigen kroeg openen en daar nog eens aan verdienen ook.

Maar een feest iedere week in je eigen huis. Trekt freeloaders aan me dunkt. En het wordt een schrale zuipbedoeling als er geen speciale gelegenheid aan verbonden is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
zoalng je bezoekers tot een keenissenkring behoren en je geen overlast veroorzaakt; ja.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
zolang je geen entree vraag of geld voor de consumpries op enigelrei wijze mag het, uietraard voorbehouden dat je geen overlast veroozaak.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
klinkt als keetzuipen met breezah's! ik ben erbij!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Van mij wel.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
zolang je geen geluidsoverlast veroorzaakt wel..