Wat betekent ozewiesewozewiesewallakristalla?

Je hoort het zo vaak zingen, maar zit er een geschiedenis achter?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
20.4K

Het beste antwoord

Ozewiezewoze is de titel van een kinderliedje, het is oorspronkelijk afkomstig uit het Creool-Portugees en is fonetisch aangepast aan het Nederlands (voornamelijk qua spelling). Zewoze betekent bijvoorbeeld 'gelukkig worden' (in het moderne Portugees: cevarse), walla (of vala/bala) betekent 'gered worden' en kristoze is de verleden tijd van 'Cristarse' en betekent kerstenen (of: christen worden/dopen).

Toegevoegd na 2 minuten:
Ozewiezewoze,
wiese walla kristalla,
kristoze,
wiezewoze,
wieze walla wies wies.

Vandaag is het kind gelukkig
Is het kind gered
Gedoopt is het
Dit kind is gelukkig,
Dit kind, kinderen, kinderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Je was sneller dan ik.
Zie ook: http://www.elsevier.nl/web/Artikel/186165/Geschiedenis-Wat-onze-kinderen-zingen.htm
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je voor de link.
Die kortjakje daar zou je ook haast een vraag over stllen ;).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor de uitleg! En ik maar denken dat het gewoon onzin was... Weer wat geleerd!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb altijd gedacht dat Kortjakje er niets onder aan had,omdat dat beroepskleding was.

Andere antwoorden (5)

Volgens mij betekent het ongeveer hetzelfde als lalalalalallalalaaa, maar het klinkt anders.
Er zijn zo wel meer liedjes gemaakt met nietszeggende teksten.
14 jaar geleden
Helemaal niets.
Je hebt versjes, en die zijn voor kinderen, en je hebt gedichten voor volwassenen. Versjes vertellen een simpel verhaaltje in een simpele en speelse vorm. Ze rijmen en zijn grappig of een tikje melancholiek. Of ze gaan helemaal nergens over, bevatten ongrammaticaal bakergebrabbel in de trant van: 'Olleke bolleke remisolleke' en: 'Ose wiese wose wiese walla kristalla'.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal fout :) -1
AWM
14 jaar geleden
Ohhhh. In elk geval mocht het op een Islamitische basisschool niet gezongen worden, vanwege de Allah in Kristalla. Ja, ja.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is dat serieus? Niet te geloven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat Kristalla is wel een verbarstering dus van 'Christenen'/ dopen.
Vandaaruit zou het dan met een omweg enigszins te begrijpen zijn. Maar als het om 'Allah' ging, slaan ze een beetje de plank mis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij slaan ze (en daarmee bedoel ik meerdere mensen en groeperingen) wel vaker de plank mis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar levert wel 2 minduimpjes op?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het wordt tijd om naar bed te gaan. Voorgaande reeactie slaat ook de plank mis. ;-)
Afrikaanse wortelsvan Ozewiezewoze?
Ozewiezewoze lijkt een onzinlied, maar de Antilliaanse schrijver Frank Martinus Arion schrijft dat het wel iets betekent en stamt van een Creoolse taal die Afrikaanse slaven meenamen naar de Antillen. Wie de tekst leest als fonetisch Portugees-Creools, zingt: 'Vandaag is het kind gelukkig/Is het kind gered/Gedoopt/Is het/ Dit kind is gelukkig/Dit kind, kinderen, kinderen, kinderen.' Iene miene mutte zou dezelfde oorsprong hebben, 'iene miene' zijn 'de meisjes'.

Ozewiezewoze
Oze wieze woze Oze wieze woze wieze walla Kristalla kristoze Wieze woze wieze wieswieswieswies
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik dacht dat het "Ster" betekende.
(Ik had een voorzing-boekje, toen mijn dochter klein was, en het plaatje wat erbij stond was een ster. Iedere keer wanneer mijn dochter een ster zag, begon ze ozewiesewoze te zingen!)
Voor mij betekent het dus echt "ster".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om nog maar te zwijgen van de Corsicaanse stamleider
Ozewiezewozewiezewallakristallix uit 'Asterix op Corsica'.