Welke boeken worden gezien als onderdeel van je algemene ontwikkeling?

Bijna iedereen kent:

1984 (Orwel)
De bijbel (vele schrijvers)
Hamlet (Shakespeare)
Wuthering Heights (Bronte)

Welke andere boeken zijn er die als algemene ontwikkeling beschouwd worden. Waar kun je naar verwijzen zonder dat 90% van de mensen je dom aankijkt?

Toegevoegd na 6 dagen:
Boeken uit de antwoorden die voor mijn gevoel bij de lijst horen:
Catch 22
In de ban van de ring
Charles Darwin - on the origin of species
Hitchhikers guide to the galaxy - Douglas Adams
Harry Potter
Moby Dick van Melville.
Anne Frank
Nijntje Pluis

+ het telefoonboek en de goude gids (;

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op 1984 na zijn geen van de boeken van enig belang,
Maar de boeken die wel van belang zijn, zijn waarschijnlijk te moeilijk voor de doorsnee GV-er, denk ik nu
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vraag niet naar boeken van belang zijn. Ik vraag naar boeken die bijna iedereen kent (op z'n minst van horen zeggen). Een van de antwoorden heeft het over Harry Potter, dit vind ik een goede voor mijn lijst, maar absoluut geen boek van belang.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op dit niveau heb je volkomen gelijk.

Het beste antwoord

Charles Darwin - on the origin of species
Shantaram - Gregory David Roberts
Qur'an - vele schrijvers?
Hitchhikers guide to the galaxy - Douglas Adams

Toegevoegd na 56 seconden:
Long walk to Freedom - Nelson Mandela
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (16)

Dat zal voor iedereen wel anders zijn.
Ik moet namelijk eerlijk zeggen dat ik van jouw genoemde lijstje boeken alleen de bijbel wel eens ingekeken heb. De rest heb ik nooit gelezen. Van Orwel heb ik wel de Animal Farm gelezen, wat ik zeker een aanrader vond.
Daarnaast vind ik "In de ban van de ring" (The Lord of the Rings) absoluut thuishoren in de lijst must read.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb ook niet alle boeken op mijn lijstje gelezen, maar volgens mij zijn het wel allemaal boeken waarvan de meeste mensen weleens gehoord hebben. In de ban van de ring staat wat bij betreft inderdaad ook op die lijst.
Dat is een tricky vraag. Voor mij onder meer Catch 22 van Joseph Heller. Maar wellicht zegt jou dat helemaal niks en zegt het nog minder over jouw algemene ontwikkeling. Algemene ontwikkeling is zoiets diffuus. Ben best wel enigsins belezen en soms dan weet ik toch echt niet waar het over gaat als iemand een boek noemt.
Ik denk dat het belangrijker is dat je aangeeft waarom je een boek gebruikt als referentie. Zodat die ander dan ook echt snapt waarom je er mee komt. Dan maakt het meteen niet meer uit of die ander dat al dan niet gelezen heeft. En als je expliciet bent, dan voorkom je meteen dat die ander globaal denkt te weten wat je bedoelt. Mensen kunnen, vertrouwend op hun zogenaamde algemene ontwikkeling, ook heerlijk langs elkaar heen praten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Moeten het boeken zijn die bijna iedereen wel gelezen heeft, of boeken die niet iedereen gelezen heeft maar waarvan iedereen wel weet waar het over gaat?

Na de suggestie van In de ban van de ring, moet ik denken aan Harry Potter. Ik denk niet dat er veel mensen bestaan in moderne landen die niet weten wie Harry Potter is. Maar ja, of het nou een zinvolle bijdrage is aan je algemene ontwikkeling, dat is een andere vraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Doordat ik eigenlijk alleen de bijbel ken, nooit gelezen. Wordt ik dus gezien als een van de mensen die in de 10% thuis hoor.

De boeken die hier worden voorgesteld zijn geen boeken die je op school krijgt of hoort te krijgen. Het kan ook zijn dat er een generatiekloof is waardoor ik deze boeken niet heb gelezen.
Een andere optie is dat ik überhaupt vrij weinig boeken lees en dat ik alleen de verfilmingen van The lord of the rings, The Davinci Code of Hamlet heb gezien.

Ondanks deze persoonlijke beperking kun je niet stellen dat dit soort boeken bij de algemene ontwikkeling horen. Je verrijkt je kennis wellicht wat meer in een bepaalde richting, in de richting van dat ene boek.

Alleen de standaard schoolboeken moeten eigenlijk alleen maar worden gezien als onderdeel van je algemene ontwikkeling.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik bedoel niet dat je dus geen algemene ontwikkeling hebt als je deze boeken niet kent. Ik heb ze overigens wel allemaal op school gehad behalve 1984. Sommige boeken wordt vaak neit verwezen, zoals 1984, de hitchhikers guide en Hamlet (to be or not to be). Dus ik ben benieuwd wat voor andere boeken er zijn die veel mensen kennen. En misschien was mijn lijst inderdaad fout.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ah ok, bedankt voor de uitleg SonjaD, dan ga ik toch mee met het antwoord van Arnold33
Het eerste waar ik aan dacht (overigens zelf nog niet gelezen) is Moby Dick van Melville.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het dagboek van Anne Frank wereld beroemd
en net zo beroemd over de hele wereld maar van een ander genre
Nijntje Pluis :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dagboek van Anne Frank
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het antwoord op je vraag verschilt per generatie denk ik. Ikzelf heb een VWO-examen gedaan halverwege de jaren 80 en had dus een behoorlijke boekenlijst voor zowel Nederlands als Engels. Die boeken die daarop staan werden toentertijd beschouwd als een redelijke standaardlijst voor dat nivo op dat moment. De jongere generatie zal die boeken waarschijnlijk niet meer aanspreken, en de boeken die zij lezen zijn voor ons niet de geijkte literatuur.
Voor "de jeugd van nu" zijn de boeken van Thea Beckman en Jan Terlouw oude kost, terwijl boeken die zij lezen (bijvoorbeeld Carry Slee) door ons nooit zijn gelezen, maar wel geweldige boeken zijn. Zo dus ook boeken als "Harry Potter" en ook de boeken van Dan Brown.
Literatuur ontwikkelt zich; net als taal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ken inderdaad ook alleen de bijbel en heb van de andere ook nog nooit gehoord. Als je je echt aan de 90% mensen wilt houden moet je toch echt lijstjes als onderstaand pakken :
- Jip en Janneke
- De grote Bos atlas
- het achterhuis
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De moeder van David S.
Zeer indrukwekkend. Blijf je de rest van je leven van de drugs af!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gaat het je werkelijk om je algemene ontwikkeling of wil je mee 'praten' over de dingen die 'jouw omgeving' belangrijk vindt dat je 'moet' weten.

Wanneer je echt naar jezelf kijkt wat JIJ belangrijk vind zal dit behoorlijk afwijken van datgene wat jij en velen hier aanhalen.

Heb het maar eens over persoonlijke bewustwording en - ervaring, jouw inzichten, hoe jij of zij jouw/hun problemen oplossen of hoe ermee om te gaan.
Veel interessanter en zeker unieker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die SonjaD;

Laten weten welke boeken je hebt gelezen getuigt niet direct van een algemene ontwikkeling, laten merken dat je het boek ook hebt begrepen werkt beter. En daarbij kun je zo ongeveer alles van Reve, Mülisch en Wolkers citeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik besef sinds afgelopen zondag dat er een generatie ontstaat die volkomen illeterate is. Dus eigenlijk weer terug naar de middeleeuwen. Een kleiene groep ontwikkelden en een grote groep zonder enige kennis.
Wat was er zaterdag dan? Ik zag uit een ooghoek op de tv een quiz van studenten en niet studenten, die geen van allen het antwoord wisten op vragen als 'Waar ligt het St Pieterplein' en evenmin een antwoord konden geven op nog veel eenvoudiger vragen.
Ik zie de toekomst somber in.

Toegevoegd na 1 uur:
illiterate = is hier bedoeld als 'niet belezen' en niet analfabeet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het verschil met de middeleeuwen is dat mensen die toen 'illeterate' waren helemaal niet konden lezen. De mensen die jij nu illeterate noemt zijn weldegelijk in staat te lezen en hebben vaak de heel belangrijke eigenschap op informatie te vinden ipv nutteloze feiten te reproduceren. Je kunt nooit alles weten, maar je kunt wel bijna alles wat je ooit nodig hebt vinden. Zo wist ik tot gister niet hoe je kool moest klaarmaken. Maar vandaag wel, niet omdat ik dit ooit uit mijn hoofd heb geleerd maar omdat ik heb geleerd hoe ik informatie moet zoeken. En in het echte leven (dus geen quiz) zijn er maar weinig momenten dat je geen dingen kunt opzoeken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Illererate schreef ik zo omdat ik niet bedoelde wat jij zegt. Als je de collectieve kennis van de mensheid wil laten meewegen in jouw oordelen dan moet jij wel een overzicht hebben van die collectieve kennis. De mens heeft aan asserviteit gewonnen maar holt voor de rest achter de smaak van de dag aan.
Maar goed, het is jouw toekomst en je doet er maar mee wat je wilt. Als laatste wil ik je zeggen, dat het bijzonder naar voor je is, als je bij de dokter komt en die moet op internet gaan opzoeken wat er met jou aan de hand is. Vervang die dokter dan maar voor een computer, die werkt namelijk sneller en goedkoper. Vandaar ook, dat als jij een enge ziekte hebt, die niet vaak voorkomt, maar waar je wel van kunt genezen, dat je desondanks het loodje legt.
Dat hangt ervan af waar je woont. In Italia zijn het drie boeken: Decamarone, La Divina Comedia en I Promessi Sposi. In Nederland mag je zonder uitgelachen te worden: Mulisch, Reve en Hermans noemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
the call of cthullu - hp lovecraft
the image of dorian gray - oscar wilde
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat is algemene ontwikkeling? Eigenlijk betekent het een beetje je op de hoogte stellen van de cultuur waarin je leeft.

Voor een islamitische Iraniër is dat de gedichten en verhalen van Iran en het kennen van de Koran.

Hier is het blijkbaar de Avonden, de boeken van Marx of Adams (afhankelijk of je links of rechts bent) of het laatste boek over Cruijff. Net waar je geinteresseerd in bent dus.

Succes en veel leesplezier!