Wat zijn bordspellen die je met zijn tweeen in redelijk korte tijd uitspeelt?

Ongeveer tussen een uurtje en een uur of 4?

{En wat voor soort spel is het precies? waarom is het leuk? }

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tussen een uurtje en een uur of 4 noem ik niet echt een "redelijk korte tijd"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Axis & Allies kan dagen duren...

Het beste antwoord

"Ticket to Ride" is al jaren mijn favo. Het doel is steden met elkaar te verbinden door spoor aan te leggen, en elkaar dwars te zitten door net daar te bouwen waar de ander heen lijkt te gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ziet er leuk uit!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Koop wel de Amerika-versie. De Europa-versie heeft andere (minder spannende) regels. Ik heb het al meer dan 100 keer gespeeld, en probeer nog steeds nieuwe strategieën uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En de regels zijn niet moeilijk. Elke zet neem je geld, of bouw je spoor, of neem je nieuwe routekaartjes. Zo simpel is het.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een absolute aanrader dit spel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We gaan m proberen! ... ... ... Áls we m ergens kunnen vinden. :-))

Andere antwoorden (10)

Dammen en schaken. En je kunt het ook nog snel doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Risk...

Dat is een wereldveroveringsspel...

.

En daarna natuurlijk die Kama Sutra...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beide red je niet in 4 uur...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nou....je bent wel erg bezig met de Kama-Sutra zeg hahaha
ik denk dat straks in huize XiniX.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@mjn... Daarom beginnen we eerst met de tweede...
@Muts... kon best wel eens zo zijn... Die Kerstdagen moeten we een beetje opvuren...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zo is dat....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Risk gaat met z'n tweeën echt wel in 4 uur... Bij meer spelers, kan 't dagen duren.
Mens erg je niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mineen:
Een niet te missen kans.
Mooi doelpunt
LOL.
Ganzenbord, Halma en Stratego.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kolonisten van Catan. Het basisidee is dat je een bord hebt met allemaal verschillende soorten land. Je moet straten, dorpen en steden daaraan bouwen, en als je aan een land staat, krijg je grondstoffen die daarbij horen, verschillende soorten (sta je aan een bos, krijg je hout. sta je aan een weiland met schapen, krijg je wol). Van die grondstoffen kan je nieuwe straten, dorpen etc kopen. Degene die het eerst een bepaalde hoeveelheid dorpen en steden heeft, wint. Er zit geluk/toeval in: een dobbelsteen die bepaalt wie grondstoffen krijgt. Er zit strategie in: je moet bedenken waar je wilt bouwen, welke grondstoffen je uitgeeft of opspaart, of je ruilt of niet. Er zit, ondanks de competitie, ook wat samenwerking in: je kan grondstoffen met elkaar ruilen.
Er zit variatie in: ongelukskaarten waardoor je opeens van alles kwijt kan zijn, het bord ligt niet vast, maar bestaat uit losse stukken die elk spel anders kunnen liggen.
Je kan het met 2 tot 4 (of 6? weet ik niet uit mijn hoofd) spelers spelen. Met 2 is wel minder leuk.

Er is ook een sterrenvaarders-versie. Zelfde soort idee, alleen bouw je ruimtestations; heb je geen dobbelsteen, maar een raket met gekleurde balletjes die als zodanig functioneert; een prachtige ondergrond met sterren en planeten; geluks- en ongelukskaarten waarbij je andere volken uit de ruimte ontmoet, moet kiezen of je met ze handelt, ze aanvalt etc, en dan met de dobbelsteen gooit om te zien wat er gebeurt.
Deze versie vind ik zelf de leukste. En hij is prachtig gemaakt, mooi bord, mooie kaarten, mooie 'dobbelsteen'.

En je hebt een spel voor 2 personen, wat niet 1 groot bord heeft, maar beide spelers hebben een eigen 'spelbord', bestaande uit losse onderdelen. Het idee met de dobbelsteen werkt ook wat anders. Hierbij is heel leuk, dat het met 2 personen toch nog superleuk is, waar de gewone versie met zn 2en vrij saai is. En je hebt allemaal verschillende uitbreidingen, dan heb je allemaal kaarten die je kan kopen met je grondstoffen, die in een bepaald thema zitten. Bijvoorbeeld bij de handelsvariant, dat je een kaart kan kopen waarmee je tegen heel voordelige koers kan kopen van de ander. Of bij de magische variant, een kaart waarmee je een toverspreuk kan gebruiken om grondstoffen te krijgen.
Die uitbreidingen kan je los kopen, en maken het weer een compleet nieuw spel.
Dit spel is misschien wel de allerleukste catan, maar je kan het dus niet met meer dan 2 spelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
duidelijk. :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of je schaft de uitbreiding Kooplieden & Barbaren aan, daarin zit o.a. ook de versie van het bordspel voor 2 personen, zodat je niet met dat vervelende kaartspel aan de slag hoeft (sorry, ben geen fan van de kaartspelen van Catan)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Catan is voor 3-4 spelers, of 3-6 als je de uitbreiding koopt. Voor met z'n tweeën moet je OF héél veel extra regels erbij, OF het kaartspel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@snegenad: Nee hoor, als je de Kooplieden & Barbaren koopt, dan zit er (naast extra scenario's) ook een spel bij voor 2 personen.
Schaken is voor mij het favoriete spel voor twee personen sinds bijna 48 jaar. Zoals bovenvermeld kun je het met een klok heel snel spelen (2X 5min.), al zullen de meeste amateurs het zonder klok ook wel binnen een uurtje of twee geklaard hebben.
Het is leuk omdat het een echte krachtmeting is op geestelijk niveau, er is geen toeval dan de loting om de kleur en wie de eerste keer wit had krijgt de volgende keer zwart. Omdat er geen toeval aan te pas komt kan het ook je ego aantasten; ik heb regelmatig volwassen mannen zien klapperen met hun knieën oid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uitweg.

Toegevoegd na 5 minuten:
Zeeslag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Monopoly kan binnen 4 uur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij vinden Betoverde Doolhof erg leuk, omdat het een spel is waarvoor je inzicht moet hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
-Rolit (leuk en simpel spel met gekleurde bolletjes)
-Lord of the Rings: de strijd
-Lord of the Rings (groot spel; je speelt samen tégen het spel. Heel apart en moeilijk te winnen)
-Stratego (strategisch, lijkt ietwat op schaken. Je moet de vlag overnemen en het ene figuurtje is weer sterker dan de andere)
-Zeeslag (elkaars bootjes raken, kan ook gewoon gespeeld worden op een kladblaadje)

Dit zijn er een paar die ik leuk vind, en er zijn er nog zó veel meer. =)