Waarom zijn gitaar tabs op internet in overvloed gratis te vinden, en piano sheets niet?

Ik zocht namelijk de piano sheet van Clousseau Daar gaat ze

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb inmiddels je verzoekje op het prikbord zien staan, maar daar moet je nog wel even je e-mailadres bij vermelden, anders kun je lang wachten.

Het beste antwoord

Als je je verzoekje voor Clouseau hier neerlegt, weet ik vrijwel zeker dat het lukken gaat:
http://bladmuziek.startpagina.nl/prikbord

Anders heb ik wel een midi-file die ik kan converteren naar bladmuziek, maar dan krijg je wel een ellenlange partituur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Dat heeft denk ik te maken met het feit dat een tablatuur voor gitaar een gemakkelijke notatie is die je kunt maken. Gewoon 6 lijnen voor 6 snaren met getallen die aangeven welke snaar je moet spelen. Voor piano weet ik niet of er een gemakkelijke schrijfwijze is als alternatief op het notenschrift, dus een soort tablatuur voor piano zeg maar. En op de echte bladmuziek (sheet music) bestaat uiteraard copyright.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het plaatje is duidelijk 'Stairway To Heaven'! ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel goed!
Het juiste antwoord is al gegeven : omdat alleen en paar letters voor accoorden bij de tekst knallen beduiden eenvoudiger is (en ook makkelijker te reproduceren / verspreiden) dan goed geschreven en geod genoteerde pianopartituren.

Maar ik heb nog even verder voor je gegoogeld :
Op de eerste link heeft ze in elk geval gerouleerd, dus kun je wellicht iemand mailen die hem voor je heeft.

Op de tweede link allerlei bladmuziek, onder andere van Clouseau, maar niet het nummer dat je zoekt helaas (wel voor gitaar weer dan).....

De derde link is denk ik de beste ; het is het partituurboek met onder andere Daar gaat ze en vele andere nummers rechtstreeks te koop (Bladmuziek.nl) en niet eens achterlijk duur voor bladmuziek...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb sinds kort een piano en zie de onderbouwing voor je vraag niet. Wanneer je naar bladmuziek (score) piano zoekt, al dan niet met de toevoeging gratis, kom je ontzettend veel tegen. Ik ben nog steeds niet door de verschillende niveau's van dezelfde nummers heen (er zijn sites, die bepaalde nummers op niveau 1, 2 en 3 aanbieden).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat er meer mensen gitaar dan piano spelen. Meer vraag dus meer aanbod.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad omdat je voor een gitaar alleen de TABS/Chords nodig hebt (en dat is met een beetje muziekkennis zo uit te vinden) en voor piano, als je echt van bladmuziek speelt, ook nog eens de melodie erbij wil hebben, die notatie is een stuk ingewikkelder. Tenzij je natuurlijk jezelf wilt begeleiden en alleen de chords nodig hebt, dan kan je wel weer veel vinden!