Ik heb thuis nog vele oude lp's. Alle rechten zijn dus betaald. Mag ik deze muziek dus straffeloos downloaden?

Je mag volgens mij wel mp3's maken van je eigen lp's. Waarom zou je die dan niet mogen downloaden? Scheelt een hoop tijd.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (5)

Jahoor, dat mag. Volgens artikel 16b Auteurswet 1912 is het toegestaan om een kopie te maken van een auteursrechtelijk beschermd werk, mits die kopie enkel en uitsluitend dient tot eigen oefening, studie of gebruik.

Het wetsartikel zegt zelfs dat je het werk niet hoeft te bezitten. Dus je mag voor jezelf muziek in MP3-formaat van Internet downloaden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je nog zoveel lp's hebt. Waarom haal je dan niet bij bijv. de Kijkshop een platenspeler met USB aansluiting. Dan kun je, je eigen mp3's maken. Zonder welk risico dan ook wat je binnen kunt halen met downloaden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, je bent nog steeds niet strafbaar als je iets downloadt voor eigen gebruik. Je mag het echter zelf niet uploaden en verspreiden. Moreel gezien komt het misschien niet netjes over, maar als je zef al over de lp's beschikt, kun je ook dat bezwaar overboord gooien.
Als je ze zelf wilt digitaliseren heb je er veel werk aan, wil je dat met goede kwaliteit doen, want bij veel lp's levert dat tikken en geruis op. Op internet vind je ze vaak van betere kwaliteit. Dus, zolang het nog is toegestaan, waarom niet?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bovenstaanden hebben het niet echt begrepen wat de vrager bedoelt. Ik koop nu nog steeds dvd's, kopier ze daarna op een geheugen stick en luister dan. Dat heb ik ook met mijn oude platen gedaan, en met mijn foto's en dia's. Wat is nu het verschil, als ik een l.p. zelf omzet naar MP3 of download? Voor mij is dat hetzelfde, maar ik ben er zeker van, dat voor Breiin dat niet hetzelfde is. Dus F*ck Brein en doen. Laat ze maar eens beginnen, dan moeten ze bewijzen, dat jij niet hebt geconverteerd en de kwaliteit hebt verbeterd meteen programma uit Korea.

Toegevoegd na 1 minuut:
Doe iik overigens ook met mijn video's uit de video shop. Ik kijk nooit dezelfde dag dat ik ze huur, hangt van mijn stemming af.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je mag ze wel voor eigen gebruik op cd en mp3 zetten.
Je mag ze ook up-loaden, maar wij mogen ze niet downloaden.
Voor alle muziek die je in je bezit hebt zijn rechten betaald.