Of dat zo is betwijfel ik maar ik ken je niet. Kna je wel een anekdote geven die misschien een beetje verklaard voor je wat er gebeurd.

In de eerste plaats is een stem in de klassieke muziek pas rijp rond je 28ste jaar. Verder als je bijvoorbeeld kijkt naar een tenor die aan het begin staat van zijn carriere heeft vaak een vrij lichte stem nog en langzaam naar mate die ouder wordt zal het timbre donkerder gaan klinken.
In het begin zingt hij als hij slim is de wat lichtere opera's zoals van Mozart maar ook bepaalde opera's van Verdi.

Uiteindelijk als hij dan aan het einde van zijn carriere staat zal hij klaar zijn om als bijna "helden" tenor, uitgevonden door Wagner, is namelijk een bijna bariton tenor, diepe bruine stem de zwaarste opera's te zingen.

Zo is Othello daar een goed voorbeeld van. Deze opera heeft in de geschiedenis zelfs wat levens gekost van tenoren. Zo zwaar is het om dit te zingen.

Anyway je stem wordt naarmate je ouder wordt donkerder dus en tjah vind je dit mooi is de vraag. Verder zijn er natuurlijk "versnellers" van een oudere stem, roken, drank tot en met overgeven aan toe omdat zuur ook je stembanden aantast.

Maar je stem wordt ook authentieker want het duurt gewoon lang om een geheel eigen geluid te produceren en het echt een tweede natuur wordt. Veel mensen en artiesten zijn overigens niet echt fan van hun eigen stem.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik rook en drink niet meer misschien is dat het haha.
mijn stem is al vrij donker. ik bedoel dat hij in totaal minder zuiver.

Andere antwoorden (5)

Ik ben dat niet met je eens, ik vind je stem veel doorleefder klinken dan vroeger. Kan ook komen omdat je een paar maanden geleden gestopt bent met roken, trouwens.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Dat vind ik ook, maar aan de andere kant heeft roken en drinken ook zijn voordelen, denk aan Joe Cocker bijvoorbeeld.
AWM
14 jaar geleden
Jaja, maar Bailey is in blijde verwachting, dus dat vraagt wat zelfdiscipline.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dan kun je niet zomaar 'a little help from your friends' inschakelen, schijnt slecht te zijn voor de gezondheid van het kind.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
:)
Dit ligt aan een aantal factoren. Maar ik vraag me af, of dat dit daadwerkelijk wel zo het geval is. Want het is niet zo zeer dat je gerookt hebt. Dat je gefeest hebt en dat je ongetwijfeld veel geschreeuwd hebt. Dit alles zet je stembanden onder een ongewenste spanning, waardoor ze steeds een heel klein beetje beschadigd raken. Maar ook een aantal andere factoren als fijnstof. En te heet eten, of drinken zet je stembanden onder druk. En dan zal ik de uitleg van het chemische proces van medicijnen als paracetamol je even besparen. Want ook dit kan je stembanden beschadigen...

En als ik dan even naar mezelf kijk. Want mijn stembanden hebben onder invloed van alle factoren gestaan die ik zojuist heb opgesomd. Dan is het natuurlijk niet zo vreemd dat je denkt dat je stem vroeger beter klonk met zingen. Maar hoeveel tijd zit daar tussen, want ondanks dat is het alleen maar bedrog...

Maak de vergelijking even met een auto die al een maand stil staat. Als je de auto naar die maand start dan zul je heel wat moeite hebben om deze aan de praat te krijgen. En zo werkt het eigenlijk ook met zingen. Dit vergt een (iets) ander gebruik van je stembanden. Want je hebt veel meer (lucht)druk nodig om te kunnen zingen. Althans veel meer dan met 'slaap kindje slaap' en 'Berend Botje'...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met het ouder worden verslappen de stembanden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
tja, net als de rest...
de zwaartekracht slaat toe :-))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
uhh..jij bent 10 !!
mischien te veel baileys? lol
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat heb ik bij mezelf ook al opgemerkt
Volgens mijn biologielessen van vroeger daald de stem van een vrouw ook een beetje als ze in de pubertijd komt
En natuurlijk klinkt in je eigen oren je stem zowiezo anders als dat je verwachtte