Wisselstroom is stroom die periodiek van stroomrichting wisselt, hoe kan het dan dat op de blauwe draad stroom staat en op de rode niet?

EDIT: Ik heb de kleuren hierboven doorelkaar gehaald. Ik bedoel spanning op de bruine draad en op de blauwe niet (rood zit er helemaal niet bij).

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.7K

Het beste antwoord

De bruine draad is de fase, de blauwe draad de nul. Stroom wordt opgewekt door draaiing van een magneet en daaromheen een spoel. Dit komt binnen in jouw huis via de meterkast verdeeld over de groepen. de aanvoer van deze stroom is de fasedraad dus de bruine. door de draaiende beweging van het opwekken veranderd de waarde van de fase 50 keer per seconde. Maar komt niet anders binnen. Dus niet dat dan in een keer de aanvoer via de nul komt. De nul, dus de blauwe, is een draad die in de meterkast is verbonden met de grond, dit om een totaal electrisch circuit te krijgen, niet te vergissen met de aarding, welke ook naar aarde geleidt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Het komt wel uit die blauwe draad en gaat naar die rode draad toe... Dus het golft van blauw naar rood...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar als de stroomrichting wisselt dan golft het daarna toch ook van rood naar blauw?
dat komt omdat de SPANNING varieert, die STROOMt dan inderdaad door beide draden.

De rode draad staat op de aarde aangesloten, waardoor er geen spanningsverschil tussen die draad en de aarde is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar dan moet die spanning toch de ene keer van rood naar blauw lopen en dan weer van b naar r?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De spanning loopt niet, die staat over twee punten. Als rood geaard is, zal hier altijd 0V ten op zichte van de aarde staan. De blauwe draad is dan +380 of -380 of iets ertussen in. Het spanningsverschil staat dan tussen de blauwe en rode draad (of evt tussen de blauwe draad en jou).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat spanningsverschil zorgt er toch voor dat de stroom stroomt? Hoe kan het dan wisselen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat de spanning wisselt bij de (spannings)bron.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat ik het nu begrijp!
Die ene pool heeft men ergens aan Aarde verbonden en de andere voert dus de spanning. Als je die wisselstroom van het net door een transformator leidt dan vind je op de
secondaire winding, ook als er weer 230 volt op staat, geen enkel verschil (net zoals het was toen de stroom werd opgewekt).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als iemand een rode draad heeft in zijn installatie dan is dat een oude kleur. Tegenwoordig is die blauw en dat is nul. De fasedraad wordt wisselings positief en negatief t.o.v. de nuldraad. 50 maal per seconde in Nederland.
AWM
14 jaar geleden
De genruikte kleuren zijn:
Blauw,Brune
Groen/geel voor de aarde.

Alleen de aarde zou je veilig moeten kunnen aanraken. Ik adviseer voordat je überhaupt iets aanraakt de spanning van het net te halen. Er kan door diverse omstandigheden op alle draden spanning staan!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je het over een 230 volt huisinstallatie hebt klopt de hele vraag niet. Rood is een oude kleur voor de fase (spanning) en blauw is de 0. Als er spanning op de blauwe straat staat zou ik eens contact opnemen met een elektrisch installateur!