Waar staat bij writeble DVD's de toevoeging '+R' voor en wat is het verschil met '-R' ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

DVD+R en DVD-R zijn gewoon verschillende standaarden. Vroeger had je branders welke alleen -r konden branden of alleen +r. De huidige branders kunnen echter beide standaarden aan.

De volgende uitleg is in het Engels, kon niet zo gauw een goede Nederlandse uitleg vinden:

Commercial Answer

The truth is that the two competing technologies use different formats. No single company "owns" DVD and both technologies have their "champions".

DVD-R/RW was developed by Pioneer. Based on CD-RW technology, it uses a similar pitch of the helix, mark length of the 'burn' for data, and rotation control. DVD-R/RW is supported by the DVD Forum, an industry-wide group of hardware and software developers, and computer peripheral manufacturers. The DVD-R format has been standardized in ECMA-279 by the Forum, but this is a private standard, not an 'industry' ISO standard like the CD-R/RW Red Book or Orange Book standard.

DVD+R/RW is also based on CD-RW technology. DVD+R/RW is supported by Sony, Philips, HP, Dell, Ricoh, Yamaha, and others, and has recently been endorsed by Microsoft. DVD+R/RW is not supported by the DVD Forum, but the Forum has no power to set industry standards, so it becomes a market-driven issue.

Technical Answer

DVD+R is a dvd disc that allows multiple layers for one disc where as dvd-r only allows one layer. They will not compete to become the de Facto standard, because they are both here to stay. Multi layer DVD+R can allow extra capacity per disc than DVD-R hence its high cost!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Er zijn verschillende standaarden. De meeste schrijvers (en lezers) tegenwoordig kunnen +R en -R wel aan, maar dat was vroeger niet altijd zo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Het zijn inderdaad gewoon verschillende afspraken over hoe de informatie op het schijfje wordt gezet en er weer 'afgelezen' kan worden. Tegenwoordig is eigenlijk alleen de +R standaard nog gangbaar. Dit is een beetje vergelijkbaar met de verschillen tussen bijvoorbeeld VHS en Betamax of tussen BlueRay en HD-DVD, maar dan met iets minder technische verschillen. Veel apparaten kunnen ook beide DVD standaarden (+ en -) aan.
Die +R staat volgens mij voor "Read". Dus je kan die dvd beschrijven en ook lezen.
-R zou dan zonder lezen moeten zijn, maar die bestaan niet volgens mij.

Toegevoegd op 26-04-2009 22:21:10
Oeps, toch wel volgens je plaatje
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Edo had het goed.
Waar de toevoeging voor staat, kan ik je evenals de twee bovenstaande beantwoorders niet vertellen.

Wat betreft het verschil:

Een voordeel van de dvd+r is dat die technisch voorop loopt op de dvd-r, en dat videobewerken rechtstreeks mogelijk is vanaf een herschrijfbare dvd+r (oftewel een dvd+rw). Dvd-r heeft weer als voordeel de lage prijs en wordt door meer dvd-spelers ondersteund.

De dvd-r heeft een net iets grotere opslagcapaciteit dan de dvd+r; 4,382 GiB tegenover 4,377 GiB.