Hoe bescherm ik de capaciteit van oplaadbare batterijen?

Voor zover ik weet zijn er twee soorten oplaadbare batterijen: NiMH en Li-ion. Deze vraag gaat erover hoe je er het beste voor zorgt dat de capaciteit van de batterij zo lang mogelijk behouden blijft.

De ene soort heeft een sterk geheugeneffect. Wil je die soort lang goedhouden, dan moet je de batterij elke keer zo ver mogelijk leegmaken voordat je hem weer oplaadt.

De andere soort heeft geen geheugeneffect. Wil je die soort lang goedhouden, dan moet je de batterij juist niet sterk ontladen.

Vraag 1: welke soort (NiMH en Li-ion) is welke?

Vraag 2: hoe weet ik welke soort er in mijn apparaat (mobieltje, DECT-handset, tandenborstel, scheerapparaat) zit?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Er zijn meerdere soorten oplaadbare batterijen. De meest gangbare types zijn Nickel-Cadmium (Ni-Cad), Nickel Metal Hydride (NiMH) en de verschillende varianten van Lithiumbatterijen, waarvan de Lithium-Ion (Li-ION) het bekendste voorbeeld is.

De Ni-Cad wordt nu veel minder gebruikt, maar was tot ongeveer 10, 15 jaar geleden vrij gebruikelijk. Deze batterijen hebben het meest van de door mij genoemde drie hoofddtypen het geheugeneffect waar je het over hebt.

NiMH zijn tegenwoordig heel populair en ze hebben veel minder last van het geheugeneffect. In feite maakt het niet zo gek veel uit wanneer je ze oplaadt. Nadeel is wel dat ze vanzelf ontladen, gewoon na enige tijd niet in gebruik te zijn geweest. Daar is nu ook een oplossing voor, de zogenoemde Low Self-Discharge NiMH batterij (ook wel LSD genoemd), de produktlijn Eneloop van Sanyo is hier een bekend voorbeeld van. Dit soort batterijen behoudt (volgens de fabrikant) ongeveer 80% van zijn lading als ze twee jaar stilliggen bij kamertemperatuur.

Bij Lithium-Ion batterijen is het geheugen effect ook aanwezig, maar ook nauwelijks van praktische invloed, ook hier maakt het dus niet zo gek veel uit wanneer je de batterij oplaadt.

De meeste apparaten zijn open te maken, op de stickers of de bedrukking die op de meeste batterijen zit staat ook wat voor type batterij het is. Moderne mobiele telefoons zullen vrijwel allemaal Lithium batterijen hebben, de wat oudere misschien nog NiMH of zelfs Ni-Cad of een ander type. Gezien het vanzelf ontladen van NiMH batterijen zullen veel apparaten die een tijd lang stand-by moeten zijn op hun batterijen hiermee dus niet zijn uitgerust.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat zelf-ontladen waar je over schrijft, is dat de reden dat mijn tandenborstel tikt? Je kunt dat tikken alleen horen als het heel stil is. Het zijn meer dan vijf tikken per seconde. Gaat continu door.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat lijkt me toch een ander probleem Rotaluclac. Het zelfontladen is niets meer en niets minder dan batterijen die leegraken, zonder dat ze gebruikt worden in een apparaat dat stroom verbruikt. Als je zo'n normale NiMH nu bijvoorbeeld oplaadt en ze volgende maand pas in je zaklamp wilt gebruiken dan heb je kans dat je in het donker staat. Voor een klok, afstandsbediening of iets dergelijks is dat type batterij dan ook niet bijzonder geschikt. De LSD NiMH's waar ik het over had kun je daar dan weer wel voor gebruiken, maar die zijn relatief gezien wat aan de dure kant.

Andere antwoorden (2)

Algemene tips voor onderhoud van accu’s.

-accu’s bereiken pas hun maximale capaciteit na 4 à 5 oplaadcycli
-accu’s vol, droog en koel bewaren
-minimaal drie keer per jaar een volledige ontlaad / laadcyclus verlengt de levensduur
-houd de contacten schoon met een droog doekje of (bij ernstiger vervuilde contacten) met een koperborsteltje
bij het einde van de levensduur van de accu, deze behandelen als chemisch afval

Toevoeging:
Li-Ion en Ni-MH hebben beide nauwelijks een geheugen effect. Jij doelt waarschijnlijk op Ni-Cad's (Nikkel Cadmium).
De enige manier om er achter te komen wat er in je apparatuur zit is de documentatie/internetsite van de fabrikant te raadplegen.

Er zijn overigens ook nog polymeer accu's. Dit zijn de beste met de hoogse opslag capaciteit per kubieke cm, maar hebben wel een uiterst nauwkeurig laadproces nodig. En zijn ook erg duur.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een andere tip, laat de batterij uit de computer als de snoer erin zit...
Daar win je een hoop levensduur mee...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hmm, ik had niet echt de batterij van een laptop in gedachte. Los daarvan, bedoel je dat je elke batterij beter zo min mogelijk aan de oplader kunt laten hangen? Dus opladers uit mobieltjes en tandenborstels en scheerapparaten trekken zodra het opladen voltooid is?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat heb je goed begrepen...