Hoe werken schakeldraden achter een schakelaar?

Ik heb thuis twee lampen in de woonkamer. Achter de schakelaar zitten 2 zwarte schakeldraden en een bruine draad.

Ik nam aan dat 1 schakeldraad richting de ene lamp ging, en de andere richting de andere lamp. Maar hoe ik de draden ook verbind met de bruine, altijd gaan ze beide aan.

Dus 1 schakeldraad aan bruine draad = beide lampen branden.
Andere schakeldraad aan bruine draad = weer branden beide lampen.

Ik snap dat mechanisme niet van dat schakelen.

Bedankt.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
13.4K

Antwoorden (8)

Het gaat hier om een serieschakelaar waarbij
je hebt de bruine draad (phase) op de verkeerde klem hebt zitten, zoek de aansluiting gemerkt 'P' (meestal rechtsonder) en sluit daar de bruine aan. De zwarte komen op de overige 2 klemmen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Jouw eerste aanname is correct. De bruine draad is de "lijn" die van de groepenkast komt, de twee zwarte draden horen elk naar 1 van de lampen te gaan die je daarmee onafhankelijk van elkaar kan schakelen. Wat je omschrijft dat er gebeurt, is dus niet goed.

Misschien zitten de twee zwarte draden op een ander punt verbonden of je hebt kans dat er kortsluiting is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk dat het misschien gaat om een zogenaamde hotelschakeling. Een hotelschakeling maakt het mogelijk om lampen vanuit verschillende plaatsen in huis (meestal twee) aan of uit te schakelen, bijvoorbeeld boven en onderaan de trap. Als de hotelschakeling in de andere schakelaar is doorverbonden, is dit gedrag te verklaren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het betreft een zg. wisselschakeling (''hier aan daar uit''). De bruine draad heeft altijd spanning, afhankelijk van de stand van de schakelaar heeft de ene zwarte draad of de andere zwarte schakeldraad spanning. Er moet (dus) nog een tweede schakelaar zijn (of nog meer, dan noem je het een ''hotel schakeling'') waar die twee draden naar toe gaan en waar de uiteindelijke schakeldraad (een derde zwarte) naar de lamp(en) gaat.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Waarschijnlijk zit er onder beide lampen een "plafond inbouwdoos", afgedekt met een vierkant dekseltje. Wat ik zou doen is deze open maken en hier in kijken watvoor verbindingen er zijn gemaakt. Ik zou beginnen bij de lamp die het dichtst bij de schakelaar zit. En dan kijken welke zwarte draad daar gebruikt wordt om die lamp aan te doen.

Als de tweede zwarte draad óók via deze inbouwdoos geleid wordt, kan je zien of er hier een verbinding gemaakt is.

Wanneer je het niet ziet zitten om dit zelf te doen is het een goed idee om er iemand bij te halen dit vaker gedaan heeft.

Het antwoord van Mart is ook een goede mogelijkheid, het klopt wat hij zegt, alleen moet er dan inderdaad een tweede schakelaar zijn. Het kan natuurlijk zijn dat deze is weggewerkt door de vorige bewoner.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Afhankelijk hoeveel schakelpunten er zijn, zijn de twee lampen parallel als hotel- of wisselschakeling geschakelt.

Als echter de lampen in beide schakelstanden gaan branden, zit er aansluitfout in de draden.

Voor meer informatie over wisselschakelingen zie de Wiki-link
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In de volksmond wordt een wisselschakeling vaak hotelschakeling genoemd.

De eerste twee schakelaars vormen een normale wisselschakeling: een bij de toegangsdeur en een bij het bed. De derde schakelaar wordt bij de wastafel geplaatst. Deze derde wisselschakelaar dient als keuzeschakelaar tussen de plafondlamp en de lamp boven de wastafel. Met deze schakelaar kan het licht dus niet uitgeschakeld worden, dat gebeurt via de beide andere schakelaars.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het feit dat er twee zwarte draden op de schakelaar zijn aangesloten doet mij een "wisselschakeling" denken, met andere woorden ergens in de ruimte zit (zat) een tweede schakelaar waarbij je ook beide lampen tegelijkertijd aan/uit kunt (kon) zetten.

Doe je de ene schakelaar bij de lampen aan, dan doe met de andere schakelaar weer beide lampen uit en vice versa. Misschien dat deze tweede schakelaar in de loop der tijd verwijderd is?