Wat is het verschil tussen een Opamp (operational amplifier) en een instrumentatieversterker?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (2)

Een opamp is in de basis ook een instrumentatieversterker, maar vaak niet bruikbaar. Als je van meerdere opamps een instrumentatieversterker samenstelt, dan heb je een paar nadelen van de opamp als differentiele versterker ondervangen. Bijv:beide ingangen hebben een zeer hoge impedantie en de onderdrukking van gemeenschappelijke signalen is beter dan bij de eenvoudige differentiele versterker.
AWM
14 jaar geleden
Een opamp is de naam van een geïntegreerde schakeling, een IC. Dit is een bouwsteen. De functie is het versterken van signalen. Hij lijkt daarin een beetje op een enkele transistor, die ook signalen kan versterken. Een instrumentatieversterker is een apparaat dat signalen versterkt. Dat heeft veel meer en gecompliceerdere functies, het zorgt bijvoorbeeld dat de opamps niet overstuurd raken.