Is een tesla spoel gevaarlijk of ongevaarlijk?

ik heb er 1 die al vele jaren niet meer is gebruikt in houten kisten. de 1 zegt dat het geen kwaad kan en een ander weer dat het levensgevaarlijk is. ik zet hem zeker niet zomaar aan.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.3K

Het beste antwoord

Aan de foto op mijn profiel zie je dat onder bepaalde omstandigheden teslatechniek veilig toe te passen is, ALS AAN HEEL VEEL RANDVOORWAARDEN VOLDAAN WORDT.
Je kunt er van uitgaan dat alleen het secondaire hoogspanningsgedeelte niet gevaarlijk is, als je minder dan 10 Watt vermogen instuurt en in het primaire systeem geen hoge condensatorwaarden gebruikt.
VERDER is het zeer belangrijk dat de primaire zeer goed beveiligd en geisoleerd is en dat altijd een VONKBRUG
als (breedband) oscillator gebruikt wordt.
Ik raad je echter met klem aan een ter zake kundige in je plannen te betrekken.
De tests die ik oa. op verzoek van universiteiten uitgevoerd heb, zijn in hoge mate beveilig en geoptimaliseerd.
OOK BIJ KLEINE SYSTEMEN IS DE PRIMAIRE TRAP PER DEFINITIE GEVAARLIJK, omdat daar flinke stromen lopen
van soms vele honderden amperes EN een hoge spanning van enige honderden tot duizenden volts.
Omdat veel factoren een rol spelen raad ik je met klem aan geen netgevoedde systemen te gebruiken,
Een flinke tesla werkt primair met ongeveer 12 000VAC,
de stroompulsen lopen op tot 600 Ampere.
Je mag me foto's sturen en dan kan ik je verder raad geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Lijkt mij niet verstandig om er erg lang mee in contact te komen gezien de voltages. Maar bij icentieel gebruik zal het weinig kwaad kunnen daar de amps laag zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het is dus niet dodelijk?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iedergeval niet op korte termijn onder normaal gebruik. Maar je weet je kan er ook bliksem mee nabootsen dus een risico is er wel.
Volstrekt ongevaarlijk.
Totdat je er spanning opzet :)
Plaatje bij antwoord
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mooi? eng..
De eenheid van magnetische flux is naar hem genoemd: de Tesla. Hij raakte meer en meer gefascineerd door resonantieverschijnselen, vooral elektrische resonantie. Als je een elektrische stroom in resonantie brengt, gebeuren er vreemde dingen. Zijn Teslaspoel is hiervan een sprekend bewijs. Dit is een hoogfrequente transformator, en spuwt enkel honderden kilovolt uit in het radiofrequent gebied. De spanning wordt zichtbaar als een soort "corona", een hoogfrequente ontlading. Zijn kleine modellen produceerden vonken van enkele tientallen centimeters, de grotere modellen gaven meters lange vonken . Deze hoogfrequente spanning is niet gevaarlijk, omdat zij aan de oppervlakte van de huid loopt (skin-effect) en daardoor geen schade veroorzaakt. Tesla liet lange vonken aan zijn vingers ontsnappen als demonstratie.