Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

waarom is de LED verlichting van wekker radio's groen of rood en niet blauw of geel?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Niks van dat alles... De goedkoopste LED's om te produceren zijn rood. Het is puur een centenkwestie.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Volgens mij ook wel oranje/geel. Vooral de wat oudere wekkers.

Ik denk dat het komt i.v.m. kleurenblindheid. Groen en rood zijn beter te herkennen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Blauw komt ook veel voor, zie: http://images.google.nl/images?q=wekkerradio%20blauw

Geel lijkt me zelf onprettig om af te lezen tegen een zwarte achtergrond, maar bestaat ook: http://i100.twenga.com/audio-video/wekkerradio/klokradio-groen-geel-tp_785576547300476030.png

Ik denk dat het vooral een esthetische zaak is. Oftewel: net wat de fabrikant mooi vindt.

Natuurlijk geldt ook hier gewoon de marktwerking… Als er eenmaal meer rode-led-wekkers op de markt zijn, wordt een rood display goedkoper. Dat kan het aantrekkelijker zijn om bij een simpele wekker ook voor een rood display te kiezen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De meesten zullen rood zijn. Dat is een primaire kleur die het best gezien wordt. Dat zie je bij kleine kinderen al, hun voorkeur gaat in eerste instantie uit naar primaire kleuren, omdat deze het beste zichtbaar zijn, vnl. rood.

Toegevoegd na 15 minuten:
Het beste is als verlichting blaauw of rood zou zijn.

Blauw om de volgende reden:
In ons netvlies zitten kegeltjes en staafjes. Met de staafjes zien we licht-donkerverschillen, met de kegeltjes onderscheiden we kleuren. In de schemering lijken kleuren anders dan overdag en naarmate het donkerder wordt 'verdwijnen' er ook telkens meer kleuren. De kegeltjes werken namelijk steeds minder naarmate het donkerder wordt, de staafjes functioneren nog wel.
Deze staafjes zijn het gevoeligst voor licht met een golflengte van rond de vijfhonderd nanometer, blauw licht dus.

Rood om deze reden:
Rood licht tenslotte heeft wel iets te maken met nachtzicht: onze ogen zijn er minder gevoelig voor en daarom verblindt het niet. Wie 's nachts even op het rode klokje van zijn dashboard kijkt, kan daarna zonder problemen weer op de weg focussen
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding