Wat is nu eigenlijk precies de functie van een trafo?

Mijn nieuwe stagepiano heeft een trafo, mijn oude had dit niet. Wat is eigenlijk precies de functie van een trafo???

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
14.6K

Het beste antwoord

Ze hebben allebei een trafo hoor! In elk geval een voeding. Die is bestemd om de hoge spanning uit het stopkontakt om te zetten in een lage veilige spanning waar je piano op werkt.
Bij je oude zat ie ingebouwd, bij je nieuwe niet. Dat heeft ook een voordeel. Als ie kapot gaat kun je makkelijk een nieuwe kopen, zonder dat je hele piano naar de reparateur hoeft.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Duidelijk, kort en krachtig antwoord!

Andere antwoorden (2)

Een transformator (veelal afgekort tot trafo (NL) of transfo (B)) is een statisch (dat wil zeggen zonder bewegende onderdelen) elektrisch apparaat, bestaande uit magnetisch gekoppelde spoelen. Stuurt men een veranderlijke stroom door een van de spoelen, de primaire spoel genoemd, dan wordt in de andere spoel(en), de secundaire, een spanning opgewekt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het woord trafo is een afkorting voor transformator. Een transformator zet een spanning om in een andere (hogere of lagere) spanning.

Om bijvoorbeeld een mobieltje op te laden, is een spanning nodig van slechts enkele Volt. Uit het stopcontact komt een spanning van 230 Volt. Daarom zit er tussen het stopcontact en het mobieltje een transformator (het "dikke deel" aan de stekker) die de spanning omzet van 230 Volt naar de spanning waarmee jouw mobieltje kan worden opgeladen.

Als een apparaat een andere spanning nodig heeft dan de spanning die uit het stopcontact komt, zit er dus een trafo in.

Er zijn ook scheidingstransformatoren. Die zetten een spanning om in dezelfde spanning, bijvoorbeeld van 230 Volt naar diezelfde 230 Volt. Dat principe wordt toegepast om elektrocutie te vermijden. Achter het scheerapparaat-stopcontact in de badkamer zit bijvoorbeeld zo'n scheidingstransformator.

Je vindt een uitgebreide beschrijving van transformatoren en scheidingstransformatoren op Wikipedia - zie de Bron hieronder.
Cryofiel
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Dat stukje over de scheidingstrafo's is niet relevant bij een keyboard.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee maar wel leuke toegevoegde waarde. Ik wist dat niet van dat scheidings trafo.