hoe kan de fitting van een lamp kapot gaan

De lamp in de plafonniere sprong met een harde knal bij het aandoen, gebeurt weleens meer draai er een nieuwe bol in maar de lamp doet het niet meer, de bol is goed, wat kan er nu mis zijn in de fitting?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
20.2K

Antwoorden (4)

kortsluiting
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kan gewoon kapot zijn of loszitten en daardoor kortsluiting veroorzaken.

Bij ons gebeurt het een enkele keer dat de fitting loskomt van de lamp zelf. Nét iets te stevig vastgedraaid vermoedelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn twee punten waar je als eerste zou kunnen kijken.

Kijk eens naar de achterkant van de fitting. Daar zitten twee draden die uit het plafond komen met kleine schroefjes vast aan de fitting. Kijk of de draden nog goed vast zitten, en of er geen dunne koperdraadjes uitsteken.

Kijk daarna eens *in* de fitting. Schroef de bol eruit. Je ziet dan in het midden van de "bodem" van de fitting een contactpunt. Dat veert. Als dat niet genoeg omhoog steekt (richting het peertje), maakt de fitting van het peertje geen contact met dat contactpunt. Oplossing: dat contactpunt een beetje (!) omhoogbuigen.

Hetzelfde geldt voor de zijkant van de fitting. Als daar een metalen schroefdraad in zit, is dat het contactpunt, en zit het altijd goed. Vaak heb je een kunststof schroefdraad, en ook zo'n verend stuk metaal dat als contactpunt dienst doet. Ook dat stuk metaal kun je wat verbuigen richting de "binnenkant" van de fitting.

Doe dit wel met uitgeschakelde stroom - en dan bedoel ik uitschakelen in de meterkast. Het is NIET voldoende alleen de schakelaar (het lichtknopje) uit te zetten!
Cryofiel
14 jaar geleden
Hier voorzichtig mee zij aub! Laat het aan een vakman over als je er geen verstand van hebt.

1) kans op evt. kortsluiting: brand
2) klinkt als je een trap op moet